'Geloof en religie mogen weer'

eimert_van_middelkoop_RT_topdinsdag 12 februari 2008 14:47

‘In een tijd van electoraal onbehagen is het goed dat de ChristenUnie in het kabinet zit. Geloof en religie mogen weer. Dat zie ik ook in het kabinet. Het is soms zelfs een pré.‘ Woorden van de minister van Defensie Eimert van Middelkoop, die maandagavond sprak op een bijeenkomst van de regionale ChristenUnie in De Vijverhoeve in Rouveen. ‘Religie telt weer mee in Nederland.‘

Van Middelkoop was gekomen op uitnodiging van de kiesverenigingen Zwartewaterland, Steenwijkerland, Dalfsen en Staphorst. Al eerder zou de minister komen spreken, maar toen ging het op het laatste moment niet door. Nu zat de zaal flink vol met regionale leden van de partij. Iedereen was van harte welkom. Enige vorm van beveiliging viel niet te ontdekken. De partij, het kabinetsbeleid en natuurlijk de missie in Afghanistan stonden op de agenda. Na afloop mochten mensen ook vragen stellen. Van Middelkoop noemde de ChristenUnie een partij van de toekomst. Dankzij de ChristenUnie is er zelfs een heel nieuw ministerie, dat van Jeugd en Gezin.

Bevoorrecht
Van Middelkoop noemde zichzelf een ‘bevoorrecht man‘ dat hij namens de ChristenUnie deel uit mag maken van de regering. ‘Tien jaar geleden zou dat ondenkbaar geweest zijn om met met PvdA in het kabinet te zitten. Doordat religie weer mag en de ChristenUnie een betrouwbare partij is gebleken, zit de partij nu in de regering. De minister gaf ook nog even een sneer aan Rita Verdonk en Geert Wilders die volgens hem met de rug naar de samenleving staan. ‘Mevrouw heeft maar één programmapunt en dat is Verdonk zelf en Geert Wilders draagt niet bij aan de integratie. Geef dat wij elkaar vertouwen, dat is ook een motto van dit kabinet, naast Samenleven samenwerken.‘

De ChristenUnie en Defensie vormen geen paradox. ‘Defensie is een legitiem instrument in het kader van de gerechtigheid‘, aldus Van Middelkoop, die uiteraard inging op de gebeurtenissen in Afghanistan. ‘Met militairen alleen los je het probleem in Afghanistan niet op. Je moet het vertrouwen winnen van de bevolking. Met de troffel in de ene hand en met een wapen in de andere, zo moet de missie volgens Van Middelkoop getypeerd worden. Wel wil hij de komende tijd werken aan draagvlak onder de Nederlandse bevolking. Nederland is geen ondenkbaar land, maar we moeten er wel voor vechten. ‘

Bron: Meppeler Courant, 12 februari 2008