"God verzamelt al je tranen, voor hem zijn ze kostbaar"

Tineke Huizinga_web2maandag 17 maart 2008 10:18

"Vergeten mensen bestaan niet! God weet en kent van iedereen de omstandigheden. Wie of waar je ook bent. Hij verzamelt al je tranen, voor hem zijn ze kostbaar. Daarom zijn ze kostbaar voor ons allemaal". Deze bemoediging schreef Staatssecretaris en ChristenUnie politica Tineke Huizinga-Heringa vrijdag in het Bemoedigingsboek voor vergeten vluchtelingen. Het Bemoedigingsboek is onderdeel van de 40dagentijdcampagne van Kerk in Actie en ICCO voor vergeten vluchtelingen en wordt gebruikt door zestig Friese gemeenten.

"Hiel prasse sterkte en wij moane mear dwan", "veel sterkte en vergeet niet de mensen die van je houden", "Laten wij omzien naar elkaar" zijn enkele van de bemoedigingen die Kerk in Actie vandaag in Leeuwarden kon optekenen voor vergeten vluchtelingen.

Bemoediging
De Bemoedigingen worden opgetekend in het Bemoedigingsboek dat interviews bevat met vluchtelingen in binnen- en buitenland. Zij vertellen hun aangrijpende verhalen, maar ook wat hen hoop geeft. Het Bemoedigingsboek is een onderdeel van de 40dagentijdcampagne van Kerk in Actie en ICCO. Met de campagneslogan 'Vergeten worden is ook een ramp' wordt aandacht gevraagd voor vergeten vluchtelingen. Wereldwijd zijn ruim dertig miljoen mensen op de vlucht voor conflicten en (natuur)rampen. Soms leven zij al jaren in vluchtelingen-kampen, soms duurt het decennia voordat met terugkeer en wederopbouw kan worden begonnen.

Geloof in uitvoering
Kerk in Actie en ICCO werken wereldwijd met noodhulp, wederopbouw en verzoenings-projecten met lokale partnerorganisaties en kunnen zo vluchtelingen helpen. Leden van de Protestantse gemeenten wordt in deze 40dagentijd -naast een bijdrage aan de collecten en in gebed- gevraagd om vluchtelingen ook persoonlijk een hart onder de riem steken. Dat kan door hun eigen verhaal toe te voegen aan het Bemoedigingsboek. Want iedereen heeft wel eens een wat meegemaakt en daarmee ook ervaring met het verwerken van verdriet.

(Kleine foto: Kerk in Actie)

Partij

Reacties op '"God verzamelt al je tranen, voor hem zijn ze kostbaar"'

Nieuwsarchief > 2008 > maart