'Fitna aaneenschakeling schokkende beelden'

Filmprojektor.JPGvrijdag 28 maart 2008 10:19

"Fitna is een aaneenschakeling van schokkende beelden van gruwelijke gebeurtenissen die in ons collectief geheugen gegrift staan, misdaden waarvan Nederlanders van alle geloven en overtuigingen met afschuw afstand hebben genomen", aldus fractievoorzitter Arie Slob in een reactie op de gisteravond verschenen film Fitna.

Slob: "De beelden laten zien waartoe de mens in staat is wanneer hij zich overgeeft aan haat en gewelddadigheid. Koranteksten worden in de getoonde situaties gebruikt als een rechtvaardiging en legitimatie van het kwaad. Talloze gelovige moslims en hun geestelijke leiders nemen afstand van die lezing van de Koran.

Religie wordt tot ideologie zodra aanhangers de verantwoordelijkheid voor hun daden buiten zichzelf leggen. Echter, iedere moslim is persoonlijk verantwoordelijk voor de wijze waarop hij teksten van de Koran toepast of misbruikt. Die verantwoordelijkheid geldt ook voor reacties op de film: niemand kan geweld rechtvaardigen uit verontwaardiging of gekwetstheid.''

Arie Slob

Reacties op ''Fitna aaneenschakeling schokkende beelden''

Nieuwsarchief > 2008 > maart