‘Drank en drugs’ bij jaarvergadering NPV

woensdag 02 april 2008 16:12

Niet alleen focussen op een verbod voor verdovende middelen, maar ook altijd oog houden voor de kwetsbare mensen waar het om gaat’. Dat benadrukten stafmedewerker Frans Koopmans van Stichting De Hoop en Esmé Wiegman, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie dinsdagavond tijdens de jaarvergadering van de Nederlandse Patiënten Vereniging afdeling Barneveld.

De bijeenkomst in een zaal van de Goede Herderkerk te Barneveld werd bezocht door ongeveer zestig leden. Thema van de avond was ‘Verslaving in medisch-ethisch perspectief én de gevolgen voor individu en maatschappij’.

Koopmans spitste zijn inleiding toe op de alcoholverslaving. Volgens hem blijkt uit onderzoek dat 87 procent van de bevolking regelmatig drinkt, terwijl 10 procent van de bevolking alcoholist is. Frappant is dat alcohol gebruikt wordt als verdovend middel, terwijl is aangetoond dat het ervoor zorgt dat herinneringen juist diep in het geheugen worden gegrift.

Opvallend is dat de gemiddelde consumptie van alcohol per hoofd van de Nederlandse bevolking is gestegen van ruim 2 liter per jaar in 1960 tot 8,9 liter.

Ronduit zorgwekkend volgens Koopmans is dat jongeren steeds eerder, steeds vaker en steeds meer alcohol drinken. Dit belemmert de gezonde ontwikkeling van de hersenen. Alcohol is uiteindelijk bij misbruik - zeker voor het lichaam - schadelijker dan drugs als heroïne en cocaïne.

Wiegman gaf uitleg over de visie en het beleid van de ChristenUnie. Ze stelde dat verslaving aan drank en drugs de menselijke waardigheid aantast.

Preventie, goede zorg en handhaving van de regels zijn nodig, betoogde ze. Duidelijk moet zijn dat de vrijheid van het individu grenzen heeft. Tekenend is dat de meest recente drugsnota in Nederland dateert van 1995. De ChristenUnie heeft inmiddels gevraagd om een nieuwe nota. De partij ziet het liefst ook dat er een einde komt aan het gedoogbeleid.

Het Tweede Kamerlid constateerde dat er wel veel aandacht is voor het alcoholbeleid. Zowel in de politiek als onder de bevolking. Ter illustratie noemde ze initiatieven als Moedige Moeders en Vroeg Op Stap.

Na de pauze gingen de sprekers in op vragen. Ook internet- en seksverslaving kwamen aan bod, problemen die minder zichtbaar zijn en daardoor moeilijker aan te pakken. Koopmans en Wiegman benadrukten dat Nederland naar hun mening weliswaar in veel opzichten te tolerant omgaat met verdovende middelen, maar dat de hulpverlening ,,gelukkig heel ver gaat’’.

Bron + Foto : Barneveldse krant

Achtergronden