Geen verruiming aantal koopzondagen

vrijdag 04 april 2008 17:52

Gemeenten moeten in de toekomst duidelijker gaan omschrijven waarom de winkels op zondag open mogen zijn. Als inwoners en winkeliers bezwaar hebben tegen het besluit van de gemeente, kunnen ze bij de rechter in beroep gaan. Dit staat in een brief van het kabinet. De ChristenUnie is blij dat het kabinet het aantal koopzondagen niet verruimt. "Met dit voorstel kunnen bewoners de keuzevrijheid behouden en hun zondagsrust claimen," aldus Cynthia Ortega-Martijn.

In de brief die minister Van der Hoeven (Economische Zaken) naar de Tweede Kamer stuurt staat dat gemeenten straks alle belangen moeten afwegen als zij meer dan twaalf koopzondagen per jaar willen. In de Winkeltijdenwet is nu geregeld dat er maximaal twaalf koopzondagen mogen zijn, dat onderdeel verandert niet. Gemeenten met een toeristisch gebied kunnen winkels ruimere openingstijden geven door de toerismebepaling te gebruiken. Van de 443 doen momenteel 157 gemeenten dat. Gemeenten die deze bepaling toepassen, moeten straks motiveren hoe zij de afweging hebben gemaakt tussen lokale economische bedrijvigheid en werkgelegenheid, zondagsrust, leefbaarheid, veiligheid en openbare orde.
Het kabinet wil hiermee een zorgvuldige afweging tussen deze belangen in de wet verankeren. Het is de bedoeling dat de nieuwe wet ingaat op 1 januari 2009.

Cynthia Ortega

Reacties op 'Geen verruiming aantal koopzondagen'

Nieuwsarchief > 2008 > april