ChristenUnie Hoeksche Waard met bezoek Van Middelkoop weer op de kaart

Eimert spreekbeurt Hoeksche Waard_610x192dinsdag 08 april 2008 16:54

ChristenUnie-minister van Defensie Eimert van Middelkoop bezocht op 31 maart de kiesvereniging Hoeksche Waard in Strijen om de lokale politici een hart onder de riem te steken. Voorzitter van de kiesvereniging, Klaas Russcher, schreef een verslag. "De kiesvereniging Hoeksche Waard was uiteraard heel verguld met het bezoek van Eimert van Middelkoop. De toespraak sloot ook aan bij de rest van de avond - de bekendmaking dat we in Strijen meedoen aan de verkiezingen in 2010. De ChristenUnie is in de Hoeksche Waard weer heel goed op de kaart gezet."

Maandagavond 31 maart hield de minister zijn toespraak op uitnodiging van de ChristenUnie Hoeksche Waard. Hij feliciteerde de aanwezigen met het niet doorgaan van het industrieterrein aan de Noordkant. Hij waarschuwde tegelijkertijd om als Hoeksche Waardse gemeenten en inwoners alert te blijven, want over een aantal jaren kan er een andere regering zitten, die dit plan weer uit de ijskast haalt. In zijn eigen woonomgeving in Berkel en Rodenrijs is de streek al verrrommeld en hij hoopt dat de Hoeksche Waard daarvoor bewaard blijft. Hij had die middag nog vanuit een helikopter het open karakter van de Waard gezien en dat moet volgens hem zo blijven.

"Onwillekeurig sloot hij hiermee prachtig aan bij één van de items die de commissie in Strijen tot een speerpunt hadden gekozen: het eigene van Strijen zolang mogelijk bewaren, maar wel werken aan een goede, functionele samenwerking tussen de gemeenten in de Hoeksche Waard.

Jongensdroom
De minster sprak uit dat hij trots was om deel uit te mogen maken van de huidge regering en daarin de post van minster van Defensie te mogen uitvoeren. In zijn politieke loopbaan had hij er nooit van gedroomd om nog ooit deze post te mogen bekleden en hij noemde het dan ook het uitkomen van een jongensdroom.

In de contacten in het land merkt hij dat er steeds meer waardering komt voor de inbreng van de ChristenUnie en dat men een serieuze gesprekspartner is. Dit is niet alleen op landelijk niveau, maar ook op provinciaal en plaatselijk niveau. Het is iets om oprecht dankbaar voor te zijn.

De post van minister van defensie is een zware post, omdat er door de uitzendingen van militairen best wel veel menselijke gevoelens en emoties bij spelen. Hij prees de militairen in het veld en de militaire top, omdat men jarenlang met inkrimpingen te maken heeft gehad en nu op adequate wijze invulling gaven aan de moeilijke opdracht die men uit moet voeren. De minister was blij met de groeiende internationale erkenning van ‘ons' werk in Afganistan en dat er begrip komt voor de hulp die Nederland nodig heeft.

Minister van Middelkoop gaf aan het eind het advies om zoveel mogelijk de CU te presenteren, van je aanwezigheid blijkt te geven en helder te zijn in de standpunten en bewoordingen. Hij merkte ook op dat hij het een eer vond om deel uit te maken van de huidige regering en dat hij steeds meer herkenning vind in het land. Hij noemde de ChristenUnie een partij in beweging en gaf aan dat het eigene van de partij ook in het land steeds meer waardering ondervindt, omdat de partij gewoon opereert en daardoor wordt gewaardeerd.

Aan het eind van de avond begaf hij zich spontaan onder de aanwezigen en maakte contact met iedereen, waaronder de leden van de muziekband Limpid, die de muzikale omlijstigen verzorgde.
Ook deze jongelui waren trots om met de minister op de foto te gaan."

- Klaas Russcher, voorzitter kiesvereniging Hoeksche Waard

Luister het radiointerview met Radio Hoeksche Waard

Lees ook 'We hebben voorlopig de handen vol’ ( Algemeen Dagblad, 8 april 2008)

‘We hebben voorlopig de handen vol'
Door MICHIEL STRAUB

HOEKSCHE WAARD - Als de Hoeksche Waarders die in 2006 tijdens de landelijke verkiezingen op de ChristenUnie hebben gestemd, dat in 2010 bij de komende gemeenteraadsverkiezingen ook doen, dan is de partij vertegenwoordigd in bijna alle gemeenteraden op het eiland. Voorzitter Klaas Russcher van de Hoeksche Waardse kiesvereniging van de ChristenUnie stelt dat er nog steeds ‘lege vlekken' op het eiland zijn. Want hoewel zijn partij in Binnenmaas met één en in Oud-Beijerland met twee zetels in de gemeenteraad is vertegenwoordigd, is er verder nog geen CU-geluid te horen. ,,Dat moet veranderen,'' zegt Russcher. En het kan veranderen, voegt hij daaraan toe.

De voorzitter baseert zich op de verkiezingsuitslag van de Tweede Kamerverkiezingen in 2006. Ruim 3100 Hoeksche Waarders stemden toen op de ChristenUnie. Hoewel de uitslagen van de landelijke verkiezingen niet alles zeggen over prognoses voor lokale verkiezingen, stemmen de cijfers Russcher meer dan vrolijk. ,,Want de potentie is er, blijkt hieruit. Met de 396 stemmers uit Korendijk zou dat één zetel in de raad hebben betekend, in Strijen zouden we er slechts drie te kort zijn gekomen voor een plek.'' De kiesvereniging kon daarom niet tot een andere conclusie komen dan: vooral meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen in 2010.

In alle gemeenten welteverstaan. De partij belegt daarom de komende tijd verschillende bijeenkomsten voor (potentiële) leden. De verkiezingscampagne in Strijen is wat de partij betreft al begonnen. De plannen voor die gemeente zijn het meest concreet. Russcher: ,,We zetten de focus vooralsnog op Strijen. Onze speerpunten: een goed winkelcentrum voor Strijen, het oplossen van de parkeerproblemen en het bij elkaar brengen van de kerkelijke en niet-kerkelijke jeugd.''

Maar waarom en vooral ook hoe, daarover moet de christelijke partij echter nog hard nadenken. Bovendien: de gemeente Strijen ís al bezig met het plannen maken voor het verbeteren van het centrum, en uit een onlangs gehouden informatieavond voor buurtbewoners bleek dat er van parkeerproblemen zelfs nauwelijks sprake is.

In elk geval zijn Dick de Fonkert, Leo Hitzert, Arie Verschoor en Jan van Westen de mannen die het zullen moeten gaan doen. Zij gaan het verkiezingsprogramma schrijven en fondsen en leden werven. Russcher: ,,We hadden gehoopt op een vrouw, maar zij heeft op het allerlaatste moment afgezegd. Desondanks blijven we natuurlijk wel heel erg op zoek.''

Russcher is echter vooralsnog niet zozeer op zoek naar contacten met andere partijen. Vragen over eventuele lijstverbindingen met bijvoorbeeld de SGP beantwoordt hij schoorvoetend. ,,We zullen wel openstaan voor contacten met andere partijen, maar we gaan niet actief op zoek. We hebben voorlopig de handen vol aan het opzetten van onze eigen fracties.

Dig Sturm, die bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen net een paar stemmen te kort kwam voor het behouden van zijn vertrouwde SGP-zetel, ziet echter wel mogelijkheden in een lijstverbinding. ,,We zitten toch een beetje in dezelfde vijver te vissen. Ik weet dat de verkiezingen nog ver weg zijn, maar ik vind wel dat we samenwerking moeten onderzoeken.''

CU'er Huibert Steen lukte het op die manier ook en zorgde er bij de gemeenteraadsverkiezingen in november 2006 voor dat zijn partij voor het eerst in de gemeenteraad van Binnenmaas kwam. Na ruim een jaar kan hij tevreden terugblikken. ,,Ik vermaak me prima. Het leuke van mijn gemeente is dat er ook wordt geluisterd naar een eenmansfractie. Het is wel hard werken, zo'n 70 uur per maand. De mensen die het in Strijen gaan doen, moeten er dus voor zorgen dat ze er lol in gaan krijgen. Anders heeft het geen zin.''
(Bron: Algemeen Dagblad - 8 april 2008)

In het land