Rouvoet winnaar van 't kabinet

Uitslagenavond 2006woensdag 21 mei 2008 11:37

Ook ChristenUnie-leider André Rouvoet zelf is verrast over het succes. Zijn partij doet het opmerkelijk goed in de peilingen. ,,Ik had verwacht dat de euforie van onze eerste kabinetsdeelname na een paar maanden wel zou inzakken.'' Waar regeringspartijen CDA en PvdA de gunst van veel kiezers hebben verloren en op fors verlies staan in de peilingen, daar handhaaft de kleinste regeringspartij zich met opvallend gemak. Sterker nog: de ChristenUnie staat zelfs op winst.

Als er nu verkiezingen zouden zijn, zou de partij zeven tot negen zetels halen. Nu zijn dat er zes.

Op een partijbijeenkomst legt Koos de Vries uit Hoofddorp uit waarom. ,,Wij zijn wars van 'hyperigheid'. Dat leidt tot het rots-in-de- branding-effect.'' Voorzitter Rogier Havelaar van PerspectieF, de jongerenvereniging van de ChristenUnie, denkt dat ook. ,,Wij houden ons trouw aan het regeerakkoord. Dat waarderen onze kiezers meer dan de profileringsdrift van de andere regeringspartijen.''

De opmars van de ChristenUnie valt op. ,,Opmerkelijk,'' vindt Henk van der Kolk van de stichting Kiezersonderzoek van de Universiteit Twente. ,,De ChristenUnie is de enige regeringspartij die zijn achterban weet vast te houden. Zij hebben geen last van de algehele onvrede over het kabinetsbeleid.''

Bewindslieden
De drie bewindslieden van de partij komen tot nu toe evenwel weinig uit de verf. Het algemene beeld is dat vicepremier André Rouvoet als minister van Jeugd nog geen aansprekende successen heeft geboekt. Defensieminister Eimert van Middelkoop komt alleen in het nieuws als er helaas weer slachtoffers te betreuren zijn in Uruzgan en staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) ligt voortdurend onder vuur. Zijn het niet de taxitarieven dan is het wel de ov-chipcard.

ChristenUnie-kiezers denken daar echter anders over. Op de partijbijeenkomst neemt een van de zussen Romijn hen in bescherming. ,,Je kunt het als bewindspersoon ook nooit goed doen.'' Van der Kolk onderstreept dat de ChristenUnie 'een duidelijk profiel' heeft. Meer dan de andere regeringspartijen. "Rouvoet profileert zich met zijn uitspraken over bijvoorbeeld het gezin duidelijk als christelijk. Dat is herkenbaar." Daarom wenden teleurgestelde CDA-stemmers zich nu tot de ChristenUnie. ,,Tegelijkertijd blijven ontevreden ChristenUnie-stemmers hun partij wel trouw, omdat ze geen alternatief hebben. De enige andere christelijke partij is het CDA.''

Opiniepeiler Maurice de Hond wijst erop dat de traditionele achterban allang blij is dat de ChristenUnie in het kabinet zit. ,,De achterban van de andere regeringspartijen vinden dat minder uitzonderlijk. Zij zijn daarom veel kritischer.''

Volgens partijvoorzitter Peter Blokhuis heeft zijn partij de laatste jaren veel krediet opgebouwd bij burgers door de vaak links-sociale en milieuvriendelijke standpunten. ,,Maar dat verklaart niet onze groei in de peilingen,'' zegt hij, ,,want veel mensen vinden ons wel sympathiek, maar stemmen toch niet op ons omdat ze ons te christelijk vinden. Juist dat christelijk-protestantse profiel is ons bestaansrecht. Het CDA verliest kiezers aan ons op dat punt.''

Blokhuis verwacht dat tien zetels het 'maximaal haalbare' is voor zijn partij. ,,Als je meer kiezers wilt aanspreken, moeten we onze christelijke uitgangspunten geweld aandoen. Dan onderscheiden we ons niet meer van de rest.''