ChristenUnie vraagt meer Europees geld voor Urkse vissers

urker_kotters_7.jpgdonderdag 03 juli 2008 14:21

De Europese vissers hebben dringend meer geld nodig om de vloot energiezuiniger te maken. Daarom heeft de ChristenUnie-SGP fractie in het Europees Parlement om extra geld gevraagd bij de Europese Commissie. Europa is in het kader van het gemeenschappelijk visserijbeleid verantwoordelijk voor een economisch levensvatbare visserijsector.

Bas Belder (europarlementariër voor ChristenUnie-SGP) was vorige maand op werkbezoek op Urk. Hij sprak met eurocommissaris Joe Borg (visserij) over de hoge brandstofprijzen en de lage prijzen voor de vis. De nood is hoog. Als er niet snel actie wordt ondernomen staat de sector een koude sanering te wachten.

Maatregelen
De Europese Commissie kondigde een pakket maatregelen aan om de crisis te beteugelen. Omdat er nauwelijks extra geld beschikbaar komt, is de ChristenUnie-SGP fractie er niet van overtuigd dat dit pakket voldoende is. Daarom vraagt de ChristenUnie-SGP om extra steun voor het ombouwen naar energiezuiniger schepen en visserijmethoden.

De vissers moeten investeren in ander vistuig om op een energiezuiniger en daarom duurzamere manier te kunnen vissen. Maar daarvoor ontbreekt nu het geld. De eurofractie van ChristenUnie-SGP meent dat het nu de hoogste tijd is om de vloot snel energiezuiniger en duurzamer te maken. Het is een structurele oplossing voor die vissers die willen omschakelen. En het is een oplossing die onmiddellijk effect heeft omdat er aanzienlijk minder brandstof verbruikt wordt.

(Bron: www.christenunieurk.nl)

In het land