‘Gastouders moeten blijven bestaan’

babydonderdag 21 augustus 2008 15:04

,,Voorop staat dat gastouders ook in de toekomst een rol van betekenis blijven spelen, al zullen de bureaus moeten verdwijnen.” Dat zei Tweede Kamerlid Cynthia Ortega (ChristenUnie) woensdagmiddag tijdens een bezoek aan Barneveldse gastouders en gastouderbureau Harlekijn. Ortega was op uitnodiging van Harlekijn in Barneveld, naar aanleiding van een in juni gepresenteerd kabinetsvoorstel.

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Onderwijs) maakte toen bekend plannen te hebben om de vergoedingen voor gastouders vanaf 2010 aan banden te leggen en de opvang te verschuiven naar kinderdagverblijven. ,,Dat zou voor ons het einde van het gastouderbureau betekenen", gaf directeur Sylvia Kuiper van Harlekijn destijds aan. Harlekijn vangt momenteel rond de vijfhonderd kinderen per dag op in de regio Barneveld/Scherpenzeel/Nijkerk.

Malafide bureaus
Ortega nuanceerde de plannen woensdagmiddag enigszins, maar kon de onzekerheid niet wegnemen. ,,Wat voor zowel de ChristenUnie als het CDA voorop staat is dat we willen dat gastouders blijven bestaan. Op die manier kunnen we ouders de keuze blijven geven, lossen we afstandsproblemen op en kunnen ouders ervoor zorgen dat hun kinderen in een vergelijkbaar milieu worden opgevangen. Het zijn de ‘malafide' gastouderbureaus die we willen aanpakken. Daarom moet opvang bij gastouders voortaan via kinderdagverblijven worden geregeld, zodat er beter gecontroleerd kan worden. Gastouderbureaus zouden kunnen ‘switchen' in een kinderdagverblijf." Het grote probleem volgens het kabinet is dat er veel bureaus bestaan die - vaak via internet - gastouders en ouders aan elkaar koppelen en ervoor zorgen dat er meer opvanguren gedeclareerd worden dan er in werkelijkheid uitgevoerd worden.

,,Maar daar zijn wij als gecertificeerd en professioneel bureau vervolgens de dupe van", zei Kuiper. ,,En indirect wij als gastouders ook", vulde gastouder Lia van Laar uit Barneveld aan. ,,We hebben nu een band opgebouwd met dit bureau en we weten bij wie we moeten zijn bij problemen. Verhuist gastouderopvang naar de kinderdagverblijven, dan moet je nog maar zien wat je ervoor terugkrijgt." Ook ouders zijn sceptisch. ,,Voor ons is het belangrijk dat we weten waar onze kinderen terechtkomen", zei moeder Wilma van Gijssel. ,,Bovendien zijn we nogal gesteld op flexibele opvangtijden, dat moeten we in de nieuwe situatie wel terugvinden."

Als het gaat om de vergoeding voor gastouders kon het kamerlid wel nuanceren. ,,Nu krijgen gastouders nog ruim 6 euro per uur, net zoveel als kinderdagverblijven. We willen dat verlagen naar maximaal 4 euro voor zogenaamde thuiscrèches en 2,50 euro voor opvang in de informele sfeer, voor opa's en oma's bijvoorbeeld." Daar kunnen de gastouders wel mee leven. ,,Met een vergoeding van rond de 4 euro kunnen we rondkomen", zei Van Laar. ,,Maar dan willen we natuurlijk wel weten waar de grens precies ligt tussen thuiscrèche en informele opvang."

Kwaliteit
Er bleven vragen onbeantwoord als het gaat om de bureaus. ,,Hoe waarborg je de kwaliteit van de opvang zonder de bureaus en hoe zorg je ervoor dat de kinderdagverblijven op tijd klaar zijn voor de gastouders?", stelde Kuiper. ,,Tijdens Prinsjesdag in september zal Dijksma met een goed onderbouwd plan moeten komen", zei Ortega. ,,Op basis daarvan kunnen we zien hoe de kaarten liggen voor gastouders en de bureaus. Zeker is in ieder geval dat ik uit dit werkbezoek heb begrepen dat gastouders, vooral in deze regio, een grote rol van betekenis spelen. Dat neem ik mee naar Den Haag."

Nog vóór Prinsjesdag organiseren gastouderbureaus een handtekeningenactie om te protesteren. ,,We gaan op 9 september 80.000 handtekeningen overhandigen aan Dijksma", kondigde Kuiper aan. ,,Want wij vinden het onverantwoord dat het kabinet kennis en expertise van bestaande goede bureaus overboord wil zetten."

(Bron: Barneveldse Krant, 21 augustus 2008)

Cynthia Ortega
In de media

Reacties op '‘Gastouders moeten blijven bestaan’'