Ed Anker bezoekt Exodushuis

dinsdag 26 augustus 2008 14:01

Ed Anker (Christen Unie) neemt tijdens het reces de tijd om uitgebreid op pad te gaan naar organisaties die vallen binnen zijn beleidsterreinen. Bij een Exodushuis in Utrecht praatte hij met ex-gedetineerden: "Hier krijgen ze de gelegenheid zich voor te bereiden op hun nieuwe rol in de samenleving."

"Reces betekent voor mij tijd om bij te werken en uit te rusten. Bureau opruimen, mail bijwerken, me voorbereiden op het volgende parlementaire jaar. Ook heb ik tijd voor werkbezoeken en uitgebreide gesprekken."Afgelopen week praatte Ed Anker onder meer met de hbo-raad. Zo verkrijgt hij de expertise die nodig is om een bepaald voorstel voor te bereiden. Ook sprak hij met Amnesty International over het vreemdelingenbeleid en de nieuwe asielprocedure.

Burgers
Er zijn ook altijd burgers die hun verhaal kwijt willen. "Een mevrouw kwam bij me met een plan voor de re-integratie van slachtoffers van huiselijk geweld. Wat ik daarmee doe? Zij had al een brief naar minister Rouvoet geschreven, dus ik heb een lijntje gelegd naar Rouvoet. Is die brief goed beantwoord? In de fractie speel ik deze kwestie door naar Sociale Zaken."

Werkbezoek naar Exodus
Ed Anker heeft Justitie, Binnenlandse Zaken en deels Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen in zijn portefeuille. Dat zijn de aandachtsgebieden waar hij zich mee bezig houdt. Deze week was hij voor Justitie bij Exodus. Deze organisatie houdt zich bezig met de nazorg van ex-gedetineerden. In Utrecht staat een van de Exodus huizen waar negentien ex-gedetineerden wonen. "Zij staan onder controle en moeten zich voor alles verantwoorden. Maar zij krijgen ook de gelegenheid om zich voor te bereiden op hun nieuwe rol in de samenleving. Huisvesting regelen, het opdoen van werkervaring, vrijwilligerswerk verrichten, leren structureren."

Normaal leven
"Ik sprak daar een jongen, een mooie vent, die bezig was zijn leven weer op de rit te krijgen. Hij was ooit dakdekker, kreeg de verkeerde vrienden, ging de fout in en belandde in de bak. Nu wil hij niets liever dan een normaal leven oppakken. Hij is bezig met een vrachtwagenchauffeurdiploma en werkt in een garage."

Bijzonder moment
Een bijzonder moment voor Ed Anker was toen zij even het binnenplaatsje op wilden voor een foto. Dat kon niet want in de tuin zat een vader die voor het eerst zijn kinderen weer te zien kreeg. "Dat is een intens moment, vooral voor zo'n man, die zo lang gescheiden was van zijn gezin en nu de draad weer aan het oppakken is. Dat moet je stap voor stap doen. Exodus geeft daarom ook bezoektraining aan (ex)-gedetineerden en gezinnen. Hoe ga je om met je kinderen als je ze maar twee uur per maand ziet? Hoe praat je met ze? Hoe speel je met ze? Je moet je kinderen alles uitleggen. Antwoord geven op vragen als ‘Waarom zat papa in de gevangenis?'

Reclassering
"In de Kamer hebben we veel gedebatteerd over reclassering en de modernisering van het gevangeniswezen. Dat is prima te doen vanaf papier, maar dit soort bezoeken heb je juist nodig om te zien hoe het er in de praktijk toe gaat. De afgelopen jaren was het beleid voor gedetineerden gekenmerkt door een sober regime en repressie. Met dit kabinet is een andere benadering ingezet en daar ben ik blij mee. Wel een rechte lijn voor wat wel mag en wat niet mag, maar met meer aandacht voor preventie en nazorg. Bij Exodus beginnen ze langzaam de gevolgen van dit nieuwe beleid te merken."

Mensenportefeuille
Justitie lijkt vaak een droog onderwerp dat alleen gaat over wetten en regeltjes. Volgens Ed Anker is het juist een echte mensenportefeuille. "Je houdt je bezig met criminelen, (ex)-gedetineerden, prostituees, slachtoffers van misdrijven." Dit soort werkbezoeken geeft het Kamerlid weer stimulans om zijn werk goed te doen. Daarnaast maak hij van de opgedane kennis gebruik tijdens Kamerdebatten.

Hobbykok
Toch is er tijdens het reces ook ruimte voor vakantie. "Tien dagen naar Frankrijk en een weekje op voetbalkamp met kinderen van 13 tot 15 jaar. Dat kamp doe ik al jaren als vrijwilliger. Ik regel de maaltijden voor de kinderen, ik ben namelijk ook een beetje hobbykok."

(Bron: www.tweedekamer.nl)

Ed Anker