Rouvoet ontvangt 'ChristenUnie op het pluche'

Christenunie-op-het-pluche-coverdinsdag 09 september 2008 17:30

,,De teneur van dit boek is, dat de beslissing om regeringsverantwoordelijkheid te gaan dragen een juiste en een moedige is geweest. Dat de partij zich daar in het eerste jaar goed en professioneel doorheen heeft geslagen. En dat nu ook blijkt dat we deze positie aan kunnen. Zo ervaar ik het zelf ook: het was een avontuur toen we erin stapten, maar dan wel een goed voorbereide expeditie waarvan we het spoor goed weten vast te houden.'' Dat zei vice-premier Rouvoet gisteren bij de ontvangst van het boek ‘De ChristenUnie op het pluche' van journalist Riekelt Pasterkamp.

Rouvoet benadrukte dat het te vroeg is een eindbalans is op te maken van de regeringsdeelname door de ChristenUnie: ,,Er is wat voor te zeggen dat dit boek eigenlijk te vroeg komt. Maar de stap naar kabinetsdeelname blijkt ook strategisch gezien een goede geweest. Dat blijkt ook uit marktonderzoek waarover het Nederlands Dagblad vanochtend schreef. Tegen alle trends in weet de ChristenUnie haar positie te handhaven en zelfs te versterken door regeringsdeelname. Tot verbazing der beschouwers lijkt de ChristenUnie de aloude politieke wet van de onvermijdelijke teloorgang van de kleinste coalitiepartner te logenstraffen. Volgens dat onderzoek is dat toe te schrijven aan - ik citeer: ‘het nakomen van beloftes, het durven uitkomen voor én vasthouden aan standpunten'. Een aansporing om dicht te blijven bij wie we zijn, maar ook om wie we zijn en waarvoor we staan breder te gaan uitventen. Daar is alle reden voor, want de ChristenUnie heeft, zo blijkt uit het onderzoek, tal van standpunten die door een groot deel van de samenleving worden gedeeld. Een observatie die ook iedere vier jaar weer wordt gemaakt naar aanleiding van de Stemwijzer. Dat programma van ons is zo gek nog niet!''

Geen autobiografie
De ChristenUnie-partijleider uitte bij de overhandiging van het eerste exemplaar ook kritiek op de inhoud van ‘De ChristenUnie op het pluche' - daarmee onderstrepend dat het geen autobiografie van de partij is: ,,Wie de acht jaren politiek leiderschap van Leen van Dijke afdoet met de verwijzing naar één interview, doet tekort aan zijn betekenis voor de partij en voor de christelijke politiek. En vergis ik mij, of komt in de geringe en dan ook nog selectieve aandacht voor Tineke Huizinga de persoonlijke opvatting van de auteur over vrouwen in de politiek naar boven? Hij wekt in elk geval de indruk, door wél een aantal kritische opmerkingen over haar over te nemen (bedenkelijk genoeg deels van anonieme bronnen!) en haar zelf niet aan het woord te laten. Dat is niet alleen niet fair, het is bovendien een gemiste kans om haar niet geringe bijdrage aan het realiseren van de weerbarstige opgaven van deze ‘pluche periode' in deze tussenbalans te betrekken!''

Tussenstand
Resumerend, aldus Rouvoet: ,,Dit boek is tussenstand. De eindbalans over ‘Wat doet de ChristenUnie met de macht, en wat doet de macht met de ChristenUnie' maken we in 2011 op. Maar het is bemoedigend om te zien dat er steun is voor wat we doen. Met het Coalitieakkoord hebben we vanuit het perspectief van de christelijk-sociale politiek die de ChristenUnie voorstaat goud in handen. Als het eerste jaar voor zowel het kabinet als voor de ChristenUnie een jaar van ploegen en zaaien is geweest, dan zal het komende jaar een eerste oogstjaar worden.

André Rouvoet
Partij