ChristenUnie Zwolle wil informatieronde raad over demonstratiebeleid

demonstratie_VNU_610x190maandag 15 september 2008 17:39

De fractie in Zwolle wil een bijeenkomst van de raad organiseren waarbij met advocaten en rechters gediscussieerd wordt over (toepassing van) het demonstratierecht in de stad. De motie die de ChristenUnie hierover indiende, werd door een meerderheid van de raad gesteund.

Fractievoorzitter John van Boven van de partij diende de motie in waarin de raad pleit voor een onderzoek naar meer mogelijkheden voor burgemeester Henk Jan Meijer om praktisch met het demonstratierecht om te gaan. Alleen de partijen Swollwacht, VVD en D66 stemden tegen de motie, waarmee de motie werd aangenomen.

Aanleiding waren de ongeregeldheden die ontstonden bij een betoging van de Nederlandse Volks Unie in Zwolle. Burgemeester Meijer zag geen mogelijkheid de demonstratie te verbieden, omdat de Nederlandse wetgeving over de vrijheid van meningsuiting daarvoor geen ruimte biedt. Meijer heeft aangekondigd verder te zoeken naar middelen om risicovolle demonstraties van de NVU te verbieden. De NVU heeft inmiddels aangekondigd nogmaals in Zwolle te willen demonstreren.

Ter ondersteuning van het onderzoek naar de (on)mogelijkheden rond het beter reguleren van demonstraties heeft Van Boven de notitie 'Vrijheid en blijheid' geschreven. Het raadslid gaat in het stuk dieper in op de materie. Uitgangspunt daarbij is, schrijft hij, dat de vrijheid van meningsuiting niet wordt aangetast. Maar inzet is óók dat voorkomen moet (kunnen) worden dat demonstraties uit de hand lopen.

In het land

Reacties op 'ChristenUnie Zwolle wil informatieronde raad over demonstratiebeleid'

Nieuwsarchief > 2008 > september