Flora Lagerwerf: ‘Nuchtere politici kunnen we goed gebruiken'

Flora_lagerwerf_0908maandag 06 oktober 2008 16:53

Ze maakte in twintig jaar tijd een opmerkelijke carrière door. Flora Lagerwerf-Vergunst begon als leerkracht op de basisschool en is nu rechter in Rotterdam. Sinds anderhalf jaar zit ze in de Eerste Kamer namens de ChristenUnie. Ze stelt dat de ChristenUnie vooral gebaat is bij 'nuchtere politici', die niet meegaan met de Amerikaanse praktijken in het Nederlandse politieke bedrijf.

Onlangs zat ze in haar eentje in het restaurant van de Tweede Kamer. Een groepje parlementariërs van een ander politiek gehalte vroeg haar bij hen aan te schuiven. ,,Ze is ChristenUnie, maar ze is wel oké'', riep er een. ,,Bedankt voor het compliment'', repliceerde Flora Lagerwerf, ,,alleen het woordje maar lijkt me misplaatst.''

,,Dat is de view die mensen van christenen hebben'', vertelt het Eerste Kamerlid later, in haar woonvertrek in Ridderkerk. ,,Je moet ze zelf laten zien wie je bent, dat je helemaal niet anders bent, je naast ze staat en met dezelfde dingen worstelt en op dezelfde punten de mist in gaat, maar dat je wel iets hebt van waaruit je leeft en dat je dat een ander ook gunt en daarom bepaalde keuzes maakt. Dat heeft helemaal niets met betutteling te maken.''

Bondsvrouw
In Den Haag is Lagerwerf de enige bondsvrouw (gereformeerde bond) van de ChristenUnie op het pluche van de Eerste Kamer. De sfeer die de ChristenUnie ademt, is betrekkelijk nieuw voor haar. Haar collega's in Den Haag lezen het Nederlands Dagblad. Zij niet: zij leest NRC Handelsblad en het Reformatorisch Dagblad.

,,Zij praten geregeld over personen of kerkelijke aangelegenheden waarvan ik weinig weet. Dan voel ik me soms meer thuis bij Gerrit Holdijk van de SGP.'' In haar maidenspeech in juni 2007 zwaaide ze de mannenbroeders van de SGP lof toe. Daar neemt ze niets van terug. ,,Qua samenwerking strekken wij tot een voorbeeld.''

SGP
Toch stoort ze zich aan de schurende houding van de SGP ten opzichte van de ChristenUnie. ,,Wat wil je dan, vraag ik me af, terug naar paars?'' Meeregeren is moeilijk voor de ChristenUnie, erkent ze. Aan uitspraken als succesvol of geslaagd waagt ze zich niet. ,,Dat is te vroeg. We maken een leerproces door.'' Als oppositiepartij was het gemakkelijker opereren. Ze wil het woord verleiding niet gebruiken als het gaat om wel of niet in de regeringscoalitie stappen.

,,We zijn een politieke partij en als zodanig ben je verantwoordelijk om mee te regeren wanneer je die kans krijgt. Juist als je zelf uitgangspunten hebt waarvan je vindt dat die goed zijn voor land en volk.'' Haar bewondering voor het CDA steekt ze niet onder stoelen of banken. ,,Die partij is zo strak georganiseerd en heeft de juiste mensen op de juiste plaatsen. Maar het is niet eerlijk de ChristenUnie daaraan te spiegelen.''

Database
Voor haar moet de ChristenUnie serieus werk maken met de aanleg van een database met mensen die ofwel lid zijn van de partij ofwel tot de achterban behoren en van wie je weet welke kwaliteiten en kennis ze in huis hebben, zodat je ze kunt inzetten en gebruiken. Verder is het vooral zaak de eigen achterban niet te vergeten. ,,Als de ChristenUnie evangelischen of rooms-katholieken aan boord wil halen, mag dat nooit ten koste gaan van de eigen achterban.''

Nuchter
Zou de ChristenUnie niet wat meer bonders kunnen gebruiken, de doelgroep waar ook de SGP op uit is? Lagerwerf lacht voluit: ,,Bonders bedrijven nuchtere politiek en nuchtere politici kunnen we goed gebruiken. Zie het los van de kerkelijke achtergrond: je kiest voor de partij, het gedachtegoed en voor de mensen die ervoor gaan.''

Het Amerikaanse verkiezingsspektakel past niet bij de rustige Lagerwerf, maar intrigeert haar bijzonder. ,,Het is boeiend wat een vrouw als Sarah Palin bewerkstelligt. Bij mezelf merk ik dat er iets van een vonkje ontstaat. Ik ben pro life - verder deel ik haar opvattingen  absoluut niet. Toch maakt zij iets los, en bewonder ik haar. Ik zou op de Democratische Partij stemmen, omdat ik vind dat in de regeringsperiode van Bush de mensenrechten ernstig zijn geschonden, denk alleen maar aan Guantánamo Bay.''

Amerika
Nederland gaat volgens de politica te veel de kant op van Amerika. ,,Er wordt gestemd op personen, niet op partijen. Er wordt niet gekeken naar gedachtegoed, maar hoe iemand het in de media doet. Dat alles veroorzaakt hijgerigheid in Den Haag: Kamerleden vragen aan de lopende band spoeddebatten aan en stellen vragen aan de hand van krantenberichten. Moties en amendementen verliezen aan betekenis. Er is iets mis met de kwaliteit van het politieke bedrijf.

Het geeft te denken dat wij in de Eerste Kamer op de laatste dag voor het reces een aanbestedingswet afstemmen die in de Tweede Kamer met algemene stemmen is aangenomen. In de Eerste Kamer wordt een motie dusdanig voorbereid, dat die alleen maar ingediend wordt als je er bijna zeker van bent dat die wordt aangenomen.''

(Dit is een ingekorte versie van het artikel 'Bondsvrouw op het pluche' dat op 27 september 2008 in de gedrukte uitgave van het Nederlands Dagblad heeft gestaan)

Eerste Kamer
Partij