ChristenUnie tegen koude sanering nertsenfokkers

ErnstCramer01.jpgwoensdag 08 oktober 2008 16:00

,,Het past niet bij de ChristenUnie om de nerts te beschermen door z'n fokker te gronde te richten. Wij zijn tegen het opsluiten van wilde dieren om er bontjassen van te maken. Maar het is ook niet ethisch om een bedrijfstak die tot op heden legaal was en kennelijk in een maatschappelijke en economische behoefte voorzag, ineens met koude hand de nek om te draaien.'' Dat zegt Kamerlid Ernst Cramer, aan de vooravond van een Kamerdebat over de nertsenfokkerij.

Donderdag 8 oktober spreekt de Kamer over een initiatief wetsvoorstel van SP en PvdA om de nertsenfokkerij in Nederland over tien jaar te verbieden. Tot die tijd zouden de Nederlandse nertsenfokkers (een kleine tweehonderd) de tijd hebben om hun bedrijf af te bouwen en hun investeringen af te schrijven.
De ChristenUnie is tegen het fokken van nertsen voor de bontindustrie. Ernst Cramer: ,,Mijn voorgangers waren in de jaren negentig al voor het afschaffen van de nertsenfokkerij. De nerts is een roofdier dat in het wild thuishoort in een groot en waterrijk leefgebied. Hoe lang je het dier ook doorfokt, dat blijft z'n aard: de nerts is niet te domesticeren. Dus is het niet te rechtvaardigen dat we deze wilde individualisten hutje mutje in hokken opsluiten om er kleding van te maken terwijl er prima alternatieven zijn voor nertsenbont.''

Betrouwbare overheid
Op zich is de ChristenUnie dus voor afbouw van de nertsenfokkerij, maar dat moet dan wel gebeuren met zorg voor de ondernemers en hun gezinnen die tot nu toe een legale en gerespecteerde broodwinning hadden. Cramer: ,,In het verleden heeft de Kamer in meerderheid gezegd: jullie mogen doorgaan, als je maar investeert in het dierenwelzijn. Dat hebben ze vervolgens gedaan. Dan kun je als Kamer niet nu ineens roepen ‘Sorry ondernemers, we gaan jullie bedrijfstak alsnog verbieden, de gepleegde investeringen zijn jullie probleem'. De overheid moet betrouwbaar zijn. Die bedrijven, waar voor veel ondernemers niet alleen hun schuld en hun inkomen maar ook hun oudedagsvoorziening zit, kunnen we niet in één klap waardeloos maken met een verbod zonder daarvoor financiële compensatie te regelen. Ik betreur het dat de indieners dat niet hebben geregeld.''

Dierenwelzijn