ChristenUnie: Kinderalimentatie gaat vóór nieuwe flatscreen

kindje in bentleydinsdag 04 november 2008 16:34

Maar liefst tweederde van alle alimentatieplichtige ouders betaalt niet automatisch de alimentatie, ten behoeve van de verzorging van het eigen kind. Hoewel dit geld uiteindelijk door het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) kan worden geïnd, is het schrijnend dat zulke drukmiddelen nodig zijn om ouders hun verantwoordelijkheid te laten nemen. Het kind heeft het nakijken.

Op dit moment schiet de manier waarop in Nederland de alimentatie is geregeld, op een aantal punten te kort. Dat zegt Ed Anker vandaag in  het debat over de Justitiebegroting. Een van de oorzaken is dat de kinderalimentatie geen preferente vordering is. De ChristenUnie vindt dat kinderalimentatie zou moeten voorgaan op een vordering van de Wehkamp en dient daarom een motie in. Eerst het kind uit de brand helpen, daarna kan de nieuwe flatscreen worden gevorderd.

Omdat de alimentatieplichtige vaak moeite heeft met het vastgestelde bedrag, wil de ChristenUnie in dezelfde motie voostellen de normen voor de alimentatieplicht transparanter te maken. Momenteel wordt het bedrag bepaald door de zogenoemde ‘Tremanormen'. Een erg ingewikkeld systeem, dat rekening houdt met de behoefte van de alimentatiegerechtigde en de draagkracht van beide partijen. Bovendien wordt er rekening gehouden met allerlei aftrekposten die eerst van de alimentatie worden afgetrokken, zoals zorgkosten en consumptieve kosten. Dat kan ertoe leiden toe dat in ogenschijnlijk gelijke gevallen, toch een andere alimentatie moet worden betaald, omdat de één bijvoorbeeld minder schulden heeft gemaakt dan de ander. Verantwoord gedrag wordt dus niet beloond! Volgens de ChristenUnie zou het beter zijn om de alimentatie minder afhankelijk te maken van het uitgavenpatroon. Hiervoor kan een systeem ontwikkeld worden met duidelijke bedragen zodat allereerst de verantwoordelijkheid wordt genomen voor de kosten van het kind.

Ook dient de ChristenUnie in hetzelfde debat een motie in om het project 'FF Kappe' in Rotterdam vervolg te geven. Het is de vertaling van Doe Normaal, dat weer zijn oorsprong heeft in de ASBO's uit Londen. De evaluatie die de Tweede Kamer vorige week heeft ontvangen geeft tal van verbeterpunten aan, en Rotterdam wil er graag mee verder. Ook andere bestuurders hebben aangegeven hiermee te willen werken. De ChristenUnie stelt voor om de pilot uit te breiden via een open inschrijving voor die gemeenten die ermee aan de slag willen.

Ed Anker

Reacties op 'ChristenUnie: Kinderalimentatie gaat vóór nieuwe flatscreen'