ChristenUnie verkent aansluiting bij CDA in Europa

Europees Parlementmaandag 10 november 2008 14:41

De ChristenUnie wil zich na de Europese verkiezingen volgend jaar liever aansluiten bij de christendemocraten in het Europarlement, dan opnieuw een fractie vormen met partijen van diverse achtergrond. Dat blijkt uit een rapport van de ‘projectgroep Europa' van de partij. Het liefst zou de ChristenUnie een fractie van uitsluitend christelijke partijen in het Europarlement vormen, maar ze erkent dat dit voorlopig niet haalbaar is.

De laatste jaren heeft de ChristenUnie, samen met de SGP, steeds deel uitgemaakt van een fractie van partijen uit Europa met diverse achtergrond. Dit leverde vaak problemen op, doordat andere Europarlementariërs uit deze fractie negatief in het nieuws kwamen. Zo waren er verwijten van mogelijk antisemitisme.

Gegijzeld
,,In de praktijk waren onze vertegenwoordigers in zekere zin steeds de gegijzelden van andere leden in de technische coördinatiefractie: er waren altijd wel leden bij die fractie aangesloten waar we ons om politieke en/of publicitaire redenen verre van wilden houden'', aldus het rapport. Tot nog toe is echter steeds voor een dergelijke fractie gekozen, omdat de CU-parlementariërs daarin het meest onafhankelijk zouden kunnen opereren.

Die koers laat de partij nu los. Vanwege de imagoschade kiest de CU ervoor in eerste instantie aansluiting te verkennen bij de christendemocratische EVP-fractie, waartoe ook het CDA behoort.
Ook dit is volgens de partij ‘een tweede keus', omdat de politieke standpunten van de EVP vaak verschillen van die van de CU. Bovendien roept aansluiting bij de fractie waartoe ook het CDA behoort, meteen de vraag op: ‘waarom gaan jullie nationaal ook niet samen?'

Christelijk profiel

Toch gaat de partij nu eerst aansluiting bij de EVP verkennen, omdat deze fractie wat het ‘christelijk profiel' betreft, van alle fracties in het Europarlement het dichtstbij staat.
Bovendien zijn ook de christendemocraten - in ieder geval het CDA - in hun Europa-standpunt realistischer geworden; ze streven minder naar een federaal Europa, aldus de ChristenUnie.
Huidig aanvoerder van het CDA in Europa, Maria Martens, verwelkomt de ChristenUnie bij de christendemocraten. ,,Versterking is altijd goed. Maar ze zullen zich natuurlijk wel aan de uitgangspunten van de fractie moeten houden. Bovendien is er een verschil tussen ons en de ChristenUnie. Wij zijn van oudsher meer pro Europa dan zij.''

Bron: Nederlands Dagblad, redactie Europa

Het kernrapport van de Projectgroep Europa is hieronder te downloaden