'Drugsverstrekking werkt averechts'

drugsdinsdag 11 november 2008 12:01

Volgens het Landelijk Platform Ex-verslaafden (LPEX) in oprichting, is het verstrekken van heroïne en methadon aan verslaafden, en het gedogen van de verkoop en het gebruik van drugs een slechte oplossing om overlast voor verslaafden én samenleving te beperken. De zogenaamde ‘harm reduction' veroorzaakt juist een tegenovergesteld effect. Ervaringen en aanbevelingen presenteert het platform dinsdag aan Kamerlid Esmé Wiegman van de ChristenUnie.

Dit zal om 16.00 uur plaatsvinden in de Statenpassage van het Tweede Kamergebouw. Wiegman ondersteunt de lijn van LPEX: ,,In het debat over de VWS-begroting heb ik de minister gevraagd zijn aandacht te richten op al die ‘hopeloze gevallen', die zijn weggeorganiseerd in gebruiksruimten, heroïne- en methadonprojecten en waarbij de samenleving allang blij is dat het gevoel van veiligheid op straat is vergroot en de levens van deze verslaafde medemensen enigszins zijn gestabiliseerd. De ChristenUnie wil graag dat er meer werk wordt gemaakt van arbeidsrehabilitatie en reïntegratie, evenals experimenten met meer verplichtende vormen van afkicken."

Harm reduction
LPEX: ,,Het is onze ervaring als ex-verslaafden dat zowel bij de overheid als binnen de verslavingszorg in Nederland nog al eens de overtuiging heeft postgevat dat verslaafden geholpen zijn wanneer ze hun gebruik ‘onder controle hebben' en geen criminele activiteiten meer uitvoeren om hun verslaving te bekostigen. Diverse maatregelen, zoals heroïneverstrekking, methadonverstrekking (methadon is volgens velen van ons meer verslavend dan heroïne) en het gedogen van de verkoop en het gebruik van drugs, moeten de overlast voor de verslaafde én de samenleving beperken: harm reduction."

Maar wat volgens LPEX deze maatregelen feitelijk bewerkstelligen, is dat een verslavingsvrij leven alleen maar moeilijker te realiseren wordt. Ook de verslavingszorg in Nederland is grotendeels gericht op het ‘leren leven met een verslaving'. Het idee dat verslaving een chronische ziekte zou zijn, draagt daar uiteraard aan bij. Als stichting van en voor ex-drugsverslaafden, maakt LPEX zich ernstige zorgen om deze zaken. "Zelf zijn wij het levende bewijs dat een leven zonder drugs mogelijk is. En we willen dat iedere verslaafde die optie krijgt. Verder verbazen we ons erover dat in besluitvorming rondom verslavende middelen de politiek niet te rade gaat bij ervaringsdeskundigen: ex-verslaafden, aldus het Landelijk Platform."

Daarom roept het LPEX het kabinet op om:

• Zich sterk te maken om het politieke beleid en de verslavingszorg in Nederland veel uitdrukkelijker gericht te laten zijn op de enige échte oplossing voor iedere verslaafde: een volledig verslavingsvrij leven.
  • Ex-verslaafden als serieuze gesprekspartner te horen en te betrekken in politieke besluitvorming en discussie over overheidsbeleid met betrekking tot verslavende middelen.
  • LPEX hoopt dat ex-verslaafden zich aan zullen sluiten bij het landelijk platform en dat zorginstellingen en sympathisanten willen meedenken en -werken.

Drugs
Esmé Wiegman