ChristenUnie vreest ongelukken op A28 door wilde zwijnen

wild_zwijn_op_weg_wiel_pelzer_kerkradewoensdag 12 november 2008 11:55

Overstekende wilde zwijnen hebben de afgelopen dagen voor meerdere ongevallen gezorgd op de snelweg A28. De zwijnen kunnen door een gat in het hek bij provinciale wegen die de A28 kruisen, op de snelweg terecht komen. Dit leidt tot zeer gevaarlijke situaties in het verkeer. ChristenUnie-Kamerlid Ernst Cramer stelde daarom vragen tijdens het wekelijkse vragenuurtje van de Kamer: ,,Het is jammer dat door het uitblijven van echte oplossingen, er wilde zwijnen moesten worden afgeschoten."

Op de A28 bij Nunspeet zijn afgelopen week ongelukken gebeurd doordat zwijnen op de snelweg konden komen. Jagers bewaken nu een aantal op- en afritten. Afgelopen weekend zijn vijf zwijnen afgeschoten. Cramer: ,,Hoewel ik het betreur dat deze zwijnen bij de A28 zijn afgeschoten - omdat dit voorkomen had kunnen worden met het plaatsen van wildroosters - ben ik blij dat er nog geen dodelijke ongelukken op de snelweg zijn gebeurd. Maar het is nu wachten op zo'n ongeluk. Gemeente en provincie praten ondertussen al een aantal maanden over het plaatsen van deze wildroosters. Er komt geen schot in de zaak. De ChristenUnie wil dat er nu snel een oplossing komt."

Wildroosters

De ChristenUnie Statenfractie uit Gelderland stelde deze week ook schriftelijke vragen. Volgens Gelders ChristenUnie-Statenlid Lubbert van den Heuvel is op korte termijn de verkeersveiligheid in het geding. „Ik moet er niet aan denken dat ik daar een volwassen keiler voor mijn auto krijg." De vraag dringt op wie daar verantwoordelijk voor is. De gemeente Nunspeet en de provincie Gelderland liggen daarover niet op een lijn. Van den Heuvel: „De provincie reageerde eerder afwijzend op de wildroosters omdat ze zich afvraagt of wildroosters in een provinciale weg wel veilig zijn. Bij Apeldoorn zijn ze al geplaatst. Bovendien zie ik er geen enkel probleem in om plaatselijk de toegestane snelheid te verlagen."

Nunspeetse wethouder Nico Schipper trok al eerder aan de bel. Schipper:,,Na mijn kritische opmerkingen over de traagheid van de provincie heeft de gedeputeerde voor het landelijk gebied contact opgenomen. Hij wil nu binnen twee weken een bestuurlijk overleg over de aanleg van wildroosters. Maar na de aanrijdingen van donderdagnacht concludeer ik dat dit te laat is. Er moet snel een structurele oplossing komen."

Bij Schipper ontstaat een gevoel van onmacht. ,,God zij dank is er tot nu toe alleen materiële schade, maar ik hou m'n hart vast. De situatie langs de A28 is levensgevaarlijk! Iedereen die ter plekke een kijkje neemt ziet de sporen van zwijnen onderaan de op- en afritten. De zwijnen zijn inmiddels de A28 overgestoken en een aantal zit nu ook aan de noordkant van de snelweg."

Werkbezoek
Vorig jaar is de Tweede Kamerfractie op werkbezoek geweest, en heeft met eigen ogen gezien wat de wilde zwijnen aanrichten. Cramer: ,,Elk jaar worden veel zwijnen afgeschoten, omdat er veel te veel zijn. Maar deze zwijnen komen op de snelweg omdat het gebied van Staatsbosbeheer naast de snelweg het enige gebied is waar niet werd gejaagd. Daar vluchten zwijnen dan heen. Is dat wenselijk zo vlak naast de snelweg?"

Minister
Minister Gerda Verburg (Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit) deelt de zorgen die Cramer uitte in de Kamer. ,,We moeten er alles aan doen om te voorkomen dat er dodelijke slachtoffers vallen als gevolg van overstekende zwijnen." Dinsdagmiddag heeft zij contact gehad met de provincie Gelderland. ,,We zijn volop in overleg om te kijken waar wildroosters kunnen worden geplaatst. Gezien de verkeersveiligheid kunnen die roosters niet zomaar worden geplaatst." Op roosters in provinciale wegen geldt een maximumsnelheid van zestig kilometer per uur, zei Verburg, dus op de afritten van snelwegen moeten passende maatregelen worden getroffen.

De minister onderschrijft dat er snel een oplossing moet komen. ,,Voor het eind van de maand moet er een besluit liggen. Ik zal de gedeputeerde van de provincie vaak blijven bellen om te kijken hoe het gaat.''

(Foto: Wiel Pelzer Kerkrade)

De vragen van Kamerlid Ernst Cramer

Voorzitter, door een gat in de afrastering bij provinciale wegen die de A28 kruisen zijn er de afgelopen dagen op de A28 meerdere ongelukken gebeurd door overstekende wilde zwijnen. Jagers bewaken nu een aantal op- en afritten en dit weekend zijn vijf zwijnen afgeschoten. Hoewel ik het betreur dat deze zwijnen bij de A28 zijn afgeschoten - omdat dit voorkomen had kunnen worden met het plaatsen van wildroosters - ben ik blij dat er nog geen dodelijke ongelukken op de snelweg zijn gebeurd. Maar het is nu wachten op zo'n ongeluk. Gemeente en provincie praten ondertussen al een aantal maanden over het plaatsen van deze wildroosters. Er komt geen schot in de zaak. De ChristenUnie wil dat er nu snel een oplossing komt.

Ik heb daarom de volgende vragen voor de minister:

1. Wie is er verantwoordelijk als er op korte termijn ongelukken gebeuren? Erkent de minister dat hier ook een verantwoordelijkheid ligt voor het Rijk en is zij bereid de provincie aan te spreken op haar verantwoordelijkheden?
  2. Staatsbosbeheer heeft aangegeven met pijn in het hart wilde zwijnen af te schieten bij de A28. Voor de lange termijn wordt er gewerkt aan een wilde zwijnenplan. Goede afrastering en roosters moeten hier onderdeel van zijn. Is de minister bereid dit plan naar voren te halen zodat onnodige afschot wordt voorkomen?
  3. Er is discussie over de verkeersveiligheid van de wildroosters. Kan de minister hier helderheid in geven? Andere provinciale wegen hebben deze roosters wel. Op welke termijn kunnen roosters geplaatst worden zodat de gevaarlijke situatie die er nu is wordt weggenomen er niet meer afgeschoten hoeft te worden bij de op- en afritten?
  4. Rijkswaterstaat is aan noordkant A28 een raster te zetten. Vrijdag heeft gemeente gevraagd aanleg stop te zetten, om te voorkomen dat zwijnen opgesloten raken op de snelweg. Klopt het dat de uitvoering nog steeds doorgaat en zo is minister bereid deze werkzaamheden in overleg met de minister van Verkeer en Waterstaat op te schorten?

Ernst Cramer
In het land