Voorkom schendingen bij Wereld Expo 2010 in China

China_verwoeste_huizen_olympische_spelenwoensdag 12 november 2008 16:10

De ChristenUnie vraagt bij de begrotingsbehandeling van Buitenlandse Zaken en Ontwikkelingssamenwerking aandacht voor de mogelijke mensenrechtenschendingen in aanloop naar de Wereld Expo 2010 in Shanghai. Nederland moet in EU-verband er alles aan doen om schendingen zoals die er bij de Olympische Spelen waren, voorkomen worden. Kamerlid Joël Voordewind: ,,Voor de Olympische Spelen waren we volgens velen te laat. Tegen hen zeg ik: we zijn nú op tijd om in te grijpen."

Wereld Expo
De ChristenUnie wil voorkomen dat de fouten die zijn gemaakt bij de organisatie van de Olympische Spelen wederom gemaakt worden bij de voorbereidingen van Wereld Expo 2010 in Shanghai. Zo moet de Chinese overheid waarborgen geven voor de persvrijheid van binnenlandse journalisten, financiële compensatie bij huisuitzettingen en het beloofde recht op demonstratie. Ook kan er geen sprake zijn van Chinese kunstcensuur over de te exposeren kunstwerken. Voordewind: ,,Bij de Olympische Spelen waren we te laat, nu zijn we op tijd en moeten we in EU-verband alles op alles zetten om grove schendingen te voorkomen."

Verscherpen sancties Iran
Iran weigert uitvoering te geven aan VN-resoluties en geeft daarmee geen openheid van zaken omtrent de ontwikkeling van een atoomprogramma. Nu de VN niet verder komt dan een verklaring als reactie op het laatste rapport van het Internationaal Atoomenergie Agentschap (IAEA) over het Iraanse atoomprogramma, wil de ChristenUnie dat in EU-verband de sancties richting Iran worden verscherpt in de financiële en bancaire sfeer. Ook zouden de reismogelijkheden van de regering Ahmadinejad beperkt moeten worden.

Kinderarbeid
De Tweede Kamer heeft op initiatief van de ChristenUnie via diverse moties de regering opgeroepen om via het bedrijfsleven de strijd tegen kinderarbeid te voeren. Bedrijven kunnen via de toeleveringsketen fundamentele arbeidsrechten bevorderen. Een voorbeeld hiervan is kledingfabrikant Levi's, die kinderen uit het arbeidsproces haalt, scholen bouwt en de kinderen onderwijs geeft. De ChristenUnie wil een toegespitste onderwijsaanpak. Voordewind: ,,Het moet een goede overgang ontworpen worden die kinderen van werk naar school helpt."

Joël Voordewind

Reacties op 'Voorkom schendingen bij Wereld Expo 2010 in China'