Van Dalen wil eerlijker landbouwbeleid EU

tractor_610donderdag 20 november 2008 15:05

Peter van Dalen, de beoogde lijsttrekker van de Europese ChristenUnie-SGP-fractie in het Europarlement, wil het Europese landbouwbeleid hervormen ten gunste van de ontwikkelingslanden. Dat zegt hij donderdag in het Nederlands Dagblad. "Ik wil het voor ontwikkelingslanden makkelijker maken om hun producten op de Europese markt te krijgen." Van Dalen wil onder meer af van de exportsubsidies voor Europese boeren.

Hoewel het Europees Verkiezingsprogramma nog niet vaststaat, verwacht Van Dalen het voluit te kunnen be-amen. Hij schrijft er zelf overigens niet aan mee. Wel heeft hij zijn eigen visie op onder meer de ontwikkelingslanden en het landbouwbeleid. Hij wil een eerlijker Europees beleid naar die landen.

Exportsubsidies
"In deze tijden van economische crisis kan de verleiding groot zijn vooral aan jezelf te denken. Ik wil juist de verbinding leggen naar ontwikkelingslanden, en het gemakkelijker voor hen maken om hun producten op de Europese markt te brengen." Dit wordt nu vooral nog bemoeilijkt voor de agrarische sector, door de Europese exportsubsidies op een groot aantal landbouwproducten. Daarmee worden Europese boeren voorgetrokken."Wat mij betreft hervormen we het landbouwbeleid en bouwen we die exportsubsidies geleidelijk af. Dat heeft twee voordelen: we zijn dan echt bezig met ontwikkelingssamenwerking en het bespaart Europa miljarden aan uitgaven, wat tot gevolg zal hebben dat de Nederlandse bijdrage aan Brussel omlaag kan."

(Lees het volledige bericht in het Nederlands Dagblad van 20 november 2008)

Eurofractie
Partij