Onderwijscongres: Kwaliteit doorstaat vernieuwingen

schoolbord_610x192maandag 15 december 2008 13:00

Het onderwijs in Nederland is, ondanks de onderwijsvernieuwingen van de afgelopen tien jaar, nog steeds van hoge kwaliteit. Dat is de conclusie van het Congres over onderwijsvernieuwingen van de vrouwenwerkgroep Inclusief eind september. Gastspreker Presley Bergen van Beter Onderwijs Nederland zag het somber in. Maar andere sprekers wezen op positieve uitkomsten van internationale onderzoeken.

Volgens Bergen is de aandacht op competentiegericht onderwijs is op veel scholen ten koste gegaan van de kennisoverdracht. De nadruk op de leraar als coach ten koste gegaan van de aandacht voor vakinhoudelijke kwaliteiten. Maar de andere sprekers nuanceerden deze zienswijze: internationale onderzoeken wijzen nog steeds uit dat het onderwijs in Nederland van hoge kwaliteit is.

Verbetering
Eerste Kamerlid Remmelt de Boer zag nog wel enkele punten die voor verbetering vatbaar zijn. Zo moeten we niet willen streven naar gelijke behandeling van ongelijke leerlingen, omdat je dan risico's neemt met zwakke leerlingen. Ook moet de overheid zich niet teveel mengen in het schoolbeleid, maar zich beperken tot het stellen van heldere onderwijsdoelen. Kars Veling ageerde tegen de meewarige reacties die een keus voor het leraarschap vaak oproept. Onderwijs geven is een begerenswaardige levensbestemming, die meer respect verdient, stelde Veling. Directeur Ouders & Coo Werner van Katwijk, benadrukte de rol van ouders. Zowel bij het bij opvoeden als bij het mede vormgeven van onderwijsbeleid.

Simone Kennedy, werkgroep Inclusief

 

« Terug

Reacties op 'Onderwijscongres: Kwaliteit doorstaat vernieuwingen'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2008

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari