ChristenUnie vraagt ‘onconventionele acties voor Haïti’

aardbeving haitimaandag 18 januari 2010 20:59

De ChristenUnie wil dat het kabinet meer doet voor het zwaar getroffen Haïti dan alleen een toezegging van 3 miljoen euro noodhulp. Dat zegt Tweede Kamerlid Joël Voordewind, woordvoerder Ontwikkelingssamenwerking, vanavond tijdens spreekbeurt in Alkmaar: ,,De gevolgen van de ramp zijn onmetelijk en vragen een eensgezind en daadkrachtig optreden. We zullen met onconventionele acties moeten komen. Wij geven minister Koenders de ruimte een ruimhartig voorstel te doen, buiten de ‘landenlijst’ om.”

De Nederlandse betrokkenheid bij Haïti zou volgens de ChristenUnie moeten bestaan uit het leveren van expertise die Nederland volop in huis heeft. Voordewind: ,,Het vandaag gepresenteerde WRR-rapport geeft die lijn goed weer. Ik wil dat het kabinet niet blijft steken bij noodhulp, maar komt met een betrokken aanpak die Haïti weer aan stabiliteit helpt. Nederland kan bijvoorbeeld waterexpertise leveren bij het herstellen van de voorziening van schoon drinkwater. Ook de landbouwsector heeft het land het nodige te bieden, niet alleen op de korte maar ook op de lange termijn. Want als er iets duidelijk is, dan wel dat het vele jaren vergt om te herstellen wat vorige week door één siddering van de aarde vernietigd is.”

ChristenUnie steunt acties voor Haïti

De ChristenUnie bestaat deze week, vrijdag 22 januari om precies te zijn, tien jaar. De jubilerende partij roept haar leden, achterban en relaties op om een gift te doneren voor de hulpverlening in Haïti. Dat kan aan giro 555 van de samenwerkende hulporganisaties, maar daarnaast zijn ook christelijke organisaties als Medair en de samenwerkende partners Zoa Vluchtelingenzorg en Woord en Daad (Samen voor Haïti) een schenking meer dan waard.
Met deze oproep wil de ChristenUnie aansluiten bij een meer voorkomend gebruik onder dankbare, gezegende jubilarissen, om als cadeau een gift te vragen voor een goed doel. De ontstellende actualiteit geeft alle reden voor een dergelijke oproep: geef de jarige partij als cadeau een schenking voor Haïti.

Joël Voordewind
Ontwikkelingssamenwerking