Nederlandse taal eindelijk in de grondwet

2008_Anker_610_RubenTimman_2vrijdag 12 februari 2010 17:05

De ChristenUnie is blij met het besluit van het kabinet ‘om in de Grondwet vast te leggen dat het Nederlands de officiële taal van Nederland is en dat de overheid het gebruik van deze taal bevordert’. Ook over het Fries komt een bepaling in de Grondwet te staan.

De ChristenUnie heeft sinds 1996, met toenmalig Kamerlid Eimert van Middelkoop, verschillende pogingen ondernomen om de verankering gedaan te krijgen, tot het uiteindelijk in het huidige regeerakkoord werd neergeschreven. Kamerlid Ed Anker: ,,Ik ben inmiddels de zoveelste woordvoerder op dit thema en dat zegt een heleboel over de lange adem die we nodig hebben gehad. Maar dit kabinet heeft gelukkig de ambitie om tegenover de druk van internationalisering, onze eigen Nederlandse taal te willen beschermen. Hetzelfde geldt voor het Fries als tweede erkende taal in ons land. Streektalen zijn belangrijk voor de eigen identiteit van gemeenschappen.”

Ed Anker

Reacties op 'Nederlandse taal eindelijk in de grondwet'

Nieuwsarchief > 2010 > februari