Rouvoet: 'Kijk ook naar rol Kinderbescherming'

Rouvoet - foto Marie Cecile Thijsmaandag 22 maart 2010 10:41

De Raad voor de Kinderbescherming gaat haar volledige medewerking verlenen aan een onderzoek naar haar rol bij het seksueel misbruik in rooms-katholieke instellingen. Dat laat woordvoerder Richard Bakker weten. "Alles wat we kunnen doen, zullen we doen." Demissionair minister André Rouvoet (Jeugd en Gezin) heeft de commissie Deetman, die het seksueel misbruik binnen de r.-k kerk onderzoekt, gevraagd om ook de rol van de Kinderbescherming kritisch te bestuderen.

Dat liet Rouvoet weten naar aanleiding van een uitzending van RTL Nieuws. RTL zegt elf meldingen te hebben ontvangen van slachtoffers die door de Kinderbescherming in internaten zijn geplaatst.

Ook in Huize Nazareth in Tilburg zouden volgens RTL zeker dertien mannen zijn misbruikt in de jaren vijftig en zestig. Het internaat werd gerund door de congregatie van de Fraters van Tilburg. Er zouden vijf fraters bij betrokkken zijn. Daarmee is het de grootste misbruikzaak die tot nu toe in ons land naar buiten is gekomen.

Bij Hulp en Recht, dat hulp biedt aan slachtoffers van seksueel misbruik in kerkelijke instellingen, zijn inmiddels elfhonderd meldingen binnen.

(BN De Stem, 22 maart 2010)

André Rouvoet

Reacties op 'Rouvoet: 'Kijk ook naar rol Kinderbescherming''