Voordewind predikt orde en fatsoen

vrijdag 03 februari 2006 14:16

ChristenUnie Amsterdam rekent op één raadszetel

Bron: De Telegraaf

door Jarco de Swart en Hans Vermaak

Voor het eerst in de geschiedenis kan de ChristenUnie in de Amsterdamse gemeenteraad komen. De partij staat in peilingen voor 7 maart stevig op één zetel. De achterban bestaat voornamelijk uit evangelische gelovigen.\

„Dat zijn er zo’n 20.000 in de stad”, zegt lijsttrekker Joël Voordewind (40). „Vooral allochtonen en die stemmen vaak niet. Daarom moeten we in onze campagne precies uitleggen hoe verkiezingen werken.” Ook uit de pinkstergemeente, reformatorisch protestantse kerken en het Leger des Heils kan de ChristenUnie op steun rekenen.

Deze weken zijn Voordewind en de andere kandidaten veel te vinden in één van de tachtig kleine kerkjes waar de evangelische christenen samenkomen voor zang en gebed. „Parkeergarages in de Bijlmer, leegstaande winkels, houten gebouwtjes.”

In de stadsdeelraad Zuidoost is de unie sinds 2002 vertegenwoordigd door Yvette Lont, die haar drugsverslaving kon overwinnen. „Met hulp van God”, weet Voordewind, die het politieke handelen van zijn partij met ’bidden en werken’ typeert. „We hebben een uitgesproken mening die gebaseerd is op de bijbel.”

Gruwel

Het seks en drugsimago van Amsterdam is hem daarom een gruwel. „Gelukkig gaan er meer stemmen op om een eind te maken aan de prostitutie. Veel van die vrouwen zijn in hun jeugd misbruikt, hebben schuldenproblemen, zijn gedwongen door loverboys of slachtoffer van vrouwenhandel. Hoezo vrijwillig dat beroep gekozen? Vráág ze of ze eruit willen stappen en tachtig procent zegt ja. Geef ze die kans, help ze.”

Ook aan het gedogen van softdrugs wil de ChristenUnie een halt toeroepen. „Dat beleid van pappen en nathouden is toch niet te begrijpen. Dan is er iemand eindelijk afgekickt en ziet hij overal drugs openlijk te koop. Dat is een heel verkeerd en dubbel signaal. Hoe kan de overheid tegelijk drugs gedogen en op scholen er voor waarschuwen?”

Volgens hem moet de gemeente coffeeshops sluiten en weer jeugdcentra beginnen waar „jongeren zinvol bezig zijn met sport of computerlessen in plaats van stoned op een bankje hangen”.

Afkicken
In Zuidoost moet een afkickcentrum komen en geen ’junkiesflat’ zoals wethouder Hannah Belliot en stadsdeelvoorzitter Elvira Sweet willen. „Daar wordt dan gratis heroïne verstrekt”, griezelt hij. „Daarmee geef je mensen toch op! Om te voorkomen dat ze roven en stelen, mogen ze het spul gratis gebruiken. Dat is net zo dwaas als gokverslaafden geld geven en alcoholisten van bier en jenever voorzien. Luister naar hun verhaal en ga liever op zoek naar de oorzaken van hun ellende en biedt ze een alternatief.”

Lastige jongeren moeten voordat ze in heftige criminaliteit vervallen – op het rechte spoor worden gebracht. „De plek daarvoor is het gezin. Zodra er signalen zijn dat er iets mis is, moeten huisbezoek en begeleiding volgen door een gezinscoach bijvoorbeeld. Dan is het mogelijk dat de jeugd niet wegzakt in een negatieve spiraal.”

Bovendien zouden kerkelijke voorgangers ingeschakeld moeten worden. „Voor de politie hebben ze geen ontzag. Maar als zo’n dominee zegt dat iets fout is, dan wordt er naar hem geluisterd.”

Voordewind doet zijn verhaal in het kantoortje van de Voedselbank in de Bijlmerflat Klieverink, waar Regina MacNack de scepter zwaait. „Zij staat op onze kandidatenlijst voor Zuidoost en heeft zo’n bijzonder levensverhaal. Na een operatie aan haar rugzenuwen ging ze scheeflopen en kwam in een rolstoel terecht. Bij de evangelische Philadelphiagemeente werd gebeden voor haar genezing. Ze kon weer lopen! ’Een onverklaarbaar wonder’ schreven de artsen in haar dossier. Wij weten dat het Gods werk was.”

In het land

Reacties op 'Voordewind predikt orde en fatsoen'

Nieuwsarchief > 2006 > februari