Rust in plaats van ronkende racewagens

donderdag 09 februari 2006 11:50

De ChristenUnie-SGP in Rotterdam is tegen het doorgaan van een nieuw “Monaco aan de Maas” op zondag 20 augustus 2006. Op die dag zal er, net als afgelopen jaar, met formule-1 wagens worden geracet door de binnenstad van Rotterdam. Grootschalige evenementen als deze zijn een aantasting van de zondagse rustdag en maken kerken in het centrum moeilijk bereikbaar.

De zondag wordt steeds meer belast met grootschalige evenementen en een steeds ruimere winkelopenstelling. De ChristenUnie-SGP vindt dat de zondag als rustdag zoveel mogelijk gehandhaafd moet blijven. “Naast een rustige kerkgang die dan mogelijk is, is het sowieso voor iedereen goed om een collectief rustmoment in de week te hebben” aldus lijsttrekker Remco Oosterhoff.

Grootschalige evenementen als deze zorgen daarnaast voor onnodige inzet van personeel bij politie, gemeentewerken en de Roteb op zondag. Evenementen die volgens de ChristenUnie-SGP ook prima op zaterdag plaats kunnen hebben. Remco Oosterhoff: “Het argument dat winkeliers last hebben van evenementen op zaterdag geldt steeds minder. Ook op zondag zijn winkels open, en die zijn dan net zo onbereikbaar. En andere evenementen als het Zomercarnaval en de Dance-Parade vinden ook gewoon op zaterdag plaats.”

De ChristenUnie-SGP bepleit dat alle grote evenementen op zaterdag plaats vinden, en mogelijk worden verspreid over de stad. Volgens Remco Oosterhoff past die gedachte prima in het huidige collegebeleid: “We spreiden ook onze problemen over de stad, waarom zouden we dan de leuke dingen allemaal voor het centrum houden?” Een leuk en groot evenement in een achterstandswijk kan een geweldige impuls zijn. Een goede marketing voor zulke wijken en op die manier hebben ook ondernemers in die wijken profijt van de spin-off die zulke evenementen met zich meebrengt. Daarnaast wordt dan ook de overlast van grote aantallen bezoekers eerlijk verdeeld over de stad. En zijn niet steeds de centrum-bewoners hiervan de dupe.
 “Laat de Formule-1 wagens starten bij Ahoy’ en maak een rondje Zuiderpark. Goed voor de ondernemers op het Zuidplein en bij Ahoy´ is voldoende ruimte voor de vele bezoekers en demonstraties van de racewagens”, aldus Oosterhoff.

Het enige ‘evenement’ dat volgens de ChristenUnie-SGP prima op zondag kan plaatsvinden is de Autoloze zondag. “Het irriteert me steeds meer dat het centrum op zondag wel steeds afgesloten kan worden voor hele en halve marathons, wielerwedstrijden, vliegtuigjes en racewagens. Maar één keer per jaar een zondag van rust en bezinning over hoe we bijvoorbeeld met ons milieu omgaan is teveel gevraagd. Dan zijn er opeens teveel evenementen op zondag volgens het college en past de Autoloze zondag er niet meer bij. Maar voor overlastgevende evenementen is dus blijkbaar wel altijd plek.” besluit Remco Oosterhoff.
In het land

Reacties op 'Rust in plaats van ronkende racewagens'

Nieuwsarchief > 2006 > februari