ChristenUnie: Draai zorgboerderij niet de nek om met regels

RPS boerderij met koeiendonderdag 08 april 2010 11:41

Misstanden op een enkele zorgboerderij zijn ernstig en moeten aangepakt worden. Maar laten we ervoor waken dat deze misstanden de zorgboerderij in een verkeerd daglicht stellen en we vanuit wantrouwen een bureaucratisch geheel van regels over deze sector gaan uitstorten. Dat zegt Kamerlid Esmé Wiegman vandaag in het spoeddebat over de kwaliteitseis van Zorgboerderijen.

In een uitzending van Zembla werden fouten getoond die zijn gemaakt in Zorgboerderijen. De ChristenUnie vindt het zorgwekkend als zorgboerderijen cliënten en hun medewerkers geen veiligheid kunnen bieden, maar geeft ook aan dat de sector in ontwikkeling is en het niet lang meer zal duren voordat zij haar eigen kwaliteitssysteem actualiseert. Veel zaken zullen door de sector zelf worden opgelost.

Recent stonden er 765 boerderijen geregistreerd op zorgboeren.nl. 209 daarvan hebben een keurmerk of evaluatie diploma. Dit wordt overzichtelijk weergegeven. Na navraag geeft zorgboeren.nl aan dat er steeds meer boerderijen gebruik willen maken van het kwaliteitseisensysteem. Dit is een erg positief signaal. ,,De charme aan deze sector is transparantie, kleinschaligheid en openheid," zegt Wiegman. Daarom wil de ChristenUnie het systeem niet onnodig ingewikkeld maken en zoveel mogelijk opgelegde bureaucratie voorkomen. Wat de partij betreft kan wel worden meegenomen in de actualisatie van het eigen keurmerk, dat er een ‘standaardisering’ komt voor de manier waarop zorgboerderijen inhoud geven aan de kwaliteit van zorg en de borging daarvan, en bescherming van de titel ‘zorgboerderij’.

Als een zorgvrager kiest voor een Persoongebonden Buget (PGB), dan is zij zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van de zorg die wordt ingekocht. Dit is het principe van het PGB. Men kan zelf regie voeren en zelf de kwaliteit van de zorg op waarde schatten. Dit is het principe en de basis van PGB, hier moeten we niet aan toornen. We kunnen er wel voor zorgen dat de randvoorwaarden om te kiezen zo gemakkelijk en overzichtelijk mogelijk gemaakt worden.

Esmé Wiegman

Reacties op 'ChristenUnie: Draai zorgboerderij niet de nek om met regels'

Nieuwsarchief > 2010 > april