CPB oordeelt positief over financiële basis ChristenUnie-programma

schoorsteen_610donderdag 20 mei 2010 18:32

Het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie is solide, sociaal en duurzaam. Dat blijkt uit de doorrekening van het programma door het Centraal Planburau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Met haar verkiezingsprogramma verbetert de ChristenUnie de komende periode de overheidsfinanciën met 16 miljard euro.

Als het programma van de ChristenUnie uitgevoerd zou worden, wordt de houdbaarheidsopgave ruimschoots opgelost, groeit de werkgelegenheid en blijft de koopkracht voor de kwetsbare groepen op peil. Het programma scoort ook goed als het gaat om bereikbaarheid, landschap en duurzame energie.

Het christelijk-sociale antwoord van de ChristenUnie op de financieel-economische crisis blijkt dus goed te zijn voor het land. De ChristenUnie springt er naar het oordeel van het CPB positief uit als het gaat om de economische- en duurzaamheidseffecten van haar programma. De ChristenUnie brengt de inkomsten en uitgaven in 2015 nagenoeg weer in evenwicht. De lasten worden naar draagkracht verdeeld en de economie wordt daadwerkelijk duurzamer.

ChristenUnie kiest voor slimme, slanke, beschermende overheid

De kern van het programma van de ChristenUnie is dat zij kiest voor een slimme en slanke overheid, die toch een schild blijft voor de zwakken. Tegenover ruim 25 miljard aan bezuinigingen staat daarom ruim 8 miljard aan investeringen.

De ChristenUnie bezuinigt bijvoorbeeld op het openbaar bestuur, door loonmatiging en een lagere afdracht aan de EU. De kinderopvangtoeslag wordt meer afhankelijk van de arbeidsparticipatie, de wegenaanleg wordt beperkt tot de grootste knelpunten. En de nominale zorgpremie wordt omgezet in een inkomensafhankelijke premie, waardoor de omslachtige zorgtoeslag verdwijnt. Verder blijft de hypotheekrenteaftrek bestaan, maar wordt deze eerlijker vormgegeven.

Tegelijk investeert de ChristenUnie in onderwijs (1,8 miljard), waterveiligheid, openbaar vervoer, de binnenvaart en een kilometerheffing (ca. 1 miljard), veiligheid (600 miljoen), jeugd en gezin (400 miljoen), duurzaam ruimtegebruik en hernieuwbare energie. Het budget voor ontwikkelingssamenwerking blijft 0,8% BNP.

Met lef bezuinigen en structureel hervormen

Het ChristenUnie-programma verbetert de houdbaarheid van de overheidsfinanciën met 5,5% BBP (€ 35 miljard). Dit is beduidend meer dan de opgave volgens het CPB (4,5%). De investeringen in het onderwijs leiden tot minder schooluitval, beter rekenonderwijs en op lange termijn tot meer economische groei.

De resultaten voor de bereikbaarheid zijn uitstekend. Het autogebruik neemt af met 10-15%; de voertuigverliesuren (fileoponthoud) nemen liefst 45% af. En het OV-gebruik neemt 5 tot 10% toe. Op het gebied van duurzaamheid neemt de uitstoot van broeikasgassen met bijna 40 megaton CO2 af in 2020. De doelen voor hernieuwbare energie en energiebesparing worden nagenoeg gehaald. Het programma van de ChristenUnie is ook gunstig voor natuur en landschap, zo blijkt uit de beoordeling van het PBL.

Per saldo betalen de burgers in 2015 iets meer lasten dan nu, onder andere door een eerlijker vormgeving van de hypotheekrenteaftrek. De lasten worden zo verdeeld dat de koopkracht van de lagere inkomens op peil blijft, of zelfs verbeterd. Bedrijven dragen ook meer bij, vooral door een bankenheffing en een hogere kilometerprijs voor vrachtwagens (beiden 1 miljard).

De partij laat zien dat de combinatie van solide, sociaal en duurzaam goed mogelijk is.

Carola Schouten
Ernst Cramer
Reinier Koppelaar

Reacties op 'CPB oordeelt positief over financiële basis ChristenUnie-programma'