ChristenUnie: stop asielprocedure van ‘geloofsvervolgers’ in asielzoekerscentra

azcdinsdag 19 oktober 2010 20:30

De ChristenUnie is geschokt over het feit dat christelijke asielzoekers niet veilig zijn in Nederlandse asielzoekerscentra. Uit de reportage van Uitgesproken EO blijkt dat in 75% van de onderzochte asielzoekerscentra christelijke asielzoekers worden gediscrimineerd, bedreigd en zelfs mishandeld door hun –vaak islamitische - medebewoners. De ChristenUnie pleit voor een stevige aanpak van deze misstanden en de daders. Ook moeten slachtoffers anoniem aangifte kunnen doen.

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

Tweede Kamerlid Joël Voordewind: ,,Het is verschrikkelijk dat mensen, die vaak vanwege hun geloof vluchten naar Nederland en hier veilig zouden moeten zijn, hier onderdrukt worden. Ik wil van de minister weten hoe hun veiligheid kan worden gegarandeerd. De daders van deze geloofsvervolging zouden desnoods uit de asielprocedure moeten worden gezet. Dit mogen we niet tolereren.”

Gesteund door een brede meerderheid in de Kamer (VVD, PvdA, PVV, CDA, D66 en SGP) heeft Voordewind vragen gesteld aan de minister van Immigratie en Asiel.

Uit het onderzoek van Stichting Gave, uitgezonden door Uitgesproken EO, wordt duidelijk dat in 75 procent van de 28 onderzochte asielzoekerscentra (AZC) christenen en/of ex-moslims te maken hebben met discriminatie. In 67 procent van de AZC’s komen (doods)bedreigingen voor en in 33 procent van de AZC’s krijgen christelijke bewoners zelfs te maken met geweld op grond van hun christen-zijn. De daders zijn vaak islamitische medebewoners. Voordewind: ,,De daders moeten zich realiseren dat in Nederland iedereen gelijk is en dat wij discriminatie en geweld op basis van geloof op geen enkele wijze tolereren.”

De groep ex-moslims die zich hebben bekeerd tot het christendom is een kwetsbare groep. Voordewind: ,,Met dit onderzoek in handen moeten wij echt een vuist maken tegen deze geloofsvervolging van christenen, nota bene binnen onze eigen landsgrenzen. We vergissen ons door te denken dat dit soort geloofsvervolging alleen zou voorkomen in landen als Iran en Saoedi-Arabië."

De ChristenUnie wil, eveneens met steun van een brede Kamermeerderheid, dat de aangiften van bedreigingen of mishandelingen die ex-moslims doen, geregistreerd worden. Op die manier moet de omvang van dit probleem inzichtelijk worden gemaakt. Ook wil de ChristenUnie een meldpunt in het leven roepen voor deze klachten en betere informatievoorziening over het anoniem aangifte doen. Uit angst voor vergeldingsacties doen ex-moslims minder snel aangifte bij de politie.

Kamervragen
-------------

Schriftelijke vragen* van de leden Voordewind (ChristenUnie), Sterk (CDA), Van Nieuwenhuizen (VVD),  Spekman (PvdA), Schouw (D’66), Van Klaveren (PVV), Van der Staaij (SGP) aan de minister van Immigratie en Asiel:

1. Heeft u kennis genomen van het tv-programma Uitgesproken EO van dinsdag 19 oktober jongstleden, waarin wordt vermeld dat  in 75% van de 28 onderzochte asielzoekerscentra  christenen of ex-moslims te maken hebben met discriminatie, in 67% van de AZC’s (doods)bedreigingen voorkomen en in 33% geweld, op grond van hun christen-zijn, door veelal islamitische medebewoners?
  2. Hoe beoordeelt u de uitkomsten van deze peiling van Stichting Gave onder deze 28 AZC’s?
  3. Wat wordt er gedaan om de huisregels van het COA, waarin regels staan om een veilige woon- en leefomgeving te garanderen bekend te maken onder asielzoekers, inclusief de sancties die kunnen volgen?
  4. Bent u bereid een onderzoek in te stellen naar de exacte omvang van dit probleem door bijvoorbeeld de aangiftes van religieus gerelateerde bedreigingen en mishandelingen te registeren? Zo nee, waarom niet?
  5. Bent u bereid om de mogelijkheid om anoniem melding te doen van bedreigingen of mishandeling, beter onder de aandacht te brengen onder asielzoekers door het COA? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe gaat u hieraan invulling geven?
  6. Bent u tevens bereid om het COA op te dragen een vertrouwenspersoon in te stellen zodat deze problemen laagdrempelig kunnen worden besproken?
  7. Bent u bereid om een onafhankelijk meldpunt op te richten voor asielzoekers die geen (anoniem) melding durven te doen bij de politie?
  8. Bent u met ons van mening dat indien er sprake is van (doods)bedreigingen en mishandeling, niet het slachtoffer overgeplaatst moet worden naar een andere (veilige) locatie, maar dat de dader moet worden overgeplaatst naar de vreemdelingendetentie?
  9. Bent u bereid om bij herhaling van en/of grove (doods)bedreiging of mishandeling, tot stopzetting van de asielprocedure over te gaan, conform artikel 35 van de (Voorschrift Vreemdelingen) VV 2000?

* Deze schriftelijke vragen zijn een vervolg op de Kamervragen van 18 juni 2010 over bedreiging van ex-moslims in asielzoekerscentra van de leden Voordewind en Slob (ChristenUnie)

Islam
Joël Voordewind

Reacties op 'ChristenUnie: stop asielprocedure van ‘geloofsvervolgers’ in asielzoekerscentra'