ChristenUnie wil onderzoek naar misstanden in asielzoekerscentra

azcdonderdag 25 november 2010 17:59

De ChristenUnie blijft aandringen op onderzoek naar de bedreigingen en mishandelingen van asielzoekers in Nederlandse asielzoekerscentra (AZC). Tweede Kamerlid Joël Voordewind roept minister Leers van Immigratie en Asiel op een onderzoek in te stellen naar de omvang van de misstanden in de AZC’s. Hij wil tevens dat er een vertrouwenspersoon ingesteld wordt voor asielzoekers die slachtoffer zijn van bedreiging en mishandeling.

Nu heeft de minister gewezen op vertrouwelijke gesprekken die asielzoekers met medewerkers van het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) kunnen voeren. Maar volgens Voordewind bieden die gesprekken niet de vertrouwelijkheid en veiligheid die nodig is om de waarheid aan het licht te brengen.  Voordewind: “Dat verklaart wellicht ook dat het COA hele andere cijfers heeft over de omvang van het probleem.”

In oktober drong Tweede Kamerlid Joël Voordewind al aan op een stevige aanpak van AZC-bewoners die zich schuldig maken aan bedreigingen en mishandelingen. In het uiterste geval zou zelfs hun asielprocedure stopgezet moeten worden, stelde hij. De vragen werden gesteld naar aanleiding van berichten in de media dat dat in 75% van de onderzochte asielzoekerscentra christelijke asielzoekers worden gediscrimineerd, bedreigd en zelfs mishandeld door hun –vaak islamitische - medebewoners. Dat bleek uit een onderzoek van Stichting Gave in 28 AZC’s.

In antwoord op de Kamervragen van 21 oktober laat minister Leers weten dat hij zich niet kan vinden in de cijfers en daaruit getrokken conclusies. Volgens de minister blijkt uit analyse van cijfers van het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA) dat er ‘slechts’ 24 incidenten geregistreerd staan in de afgelopen twee jaar. “Hiervan zijn drie incidenten terug te voeren op conflicten tussen moslims en christenen”, schrijft de minister.

Tweede Kamerlid Voordewind zet grote vraagtekens bij deze antwoorden van de minister. “Denkt de minister nu werkelijk dat deze cijfers uit dit systeem representatief zijn”, vraagt hij zich af. “Het meldpunt van Secret Garden heeft in de afgelopen anderhalf jaar alleen al 158 klachten ontvangen van asielzoekers die vanwege hun seksuele gerichtheid slachtoffer werden van bedreiging en geweld.”

Vertrouwenspersoon
Voordewind wil dat de minister toch asielzoekers de mogelijkheid gaat bieden om in elk geval anoniem melding te maken van bedreiging en mishandelingen. Ook roept hij de minister op om een vertrouwenspersoon in het leven te roepen bij wie asielzoekers terecht kunnen met hun verhalen. “Ik mag hopen dat de minister ten minste de signalen van Stichting Gave en Secret Garden serieus neemt.”

Ook wil Voordewind dat in het geval van (doods)bedreigingen en mishandeling niet het slachtoffer, maar de dader overgeplaatst wordt naar een gevangenis voor vreemdelingen. Minister Leers wilde die toezegging in zijn vorige antwoorden niet geven. Voordewind: “Dat lijkt me toch een heel redelijke eis. Het moet niet zo zijn dat asielzoekers hier ongestraft andere asielzoekers het leven zuur kunnen maken en vervolgens de slachtoffers moeten verhuizen. Dat is de wereld op zijn kop.”

Vragen* van de leden Voordewind (ChristenUnie), Van der Staaij (SGP), Schouw (D66) en Van Klaveren (PVV) aan de minister voor Immigratie en asiel over de bedreiging van ex-moslims in asielzoekerscentra.

1. Is de minister werkelijk van mening dat de door hem genoemde analyse van gegevens uit het bewonersinformatiesysteem representatief is voor de schaal waarop de vermeende bedreigingen en geweldsplegingen plaatsvinden? Betekent dit dat er, naar de mening van de minister, in de afgelopen 2 jaar, verdeeld over ongeveer 60 AZC’s slechts 24 incidenten zijn geweest waarbij asielzoekers vanwege hun religie, etniciteit, sekse, seksuele gerichtheid of ander kenmerk slachtoffer werden van bedreigingen en geweld?
  2. Hoe kan het dat er in twee jaar slechts 24 incidenten zijn geregistreerd, terwijl het meldpunt van Secret Garden de afgelopen anderhalf jaar 158 klachten ontving van asielzoekers die vanwege hun seksuele gerichtheid slachtoffer werden van bedreiging en geweld en ook uit de ervaring en peiling van de stichting Gave blijkt dat het aantal incidenten hoger moet liggen dan de genoemde 3 incidenten, als het gaat om ex-moslims die slachtoffer zijn van bedreiging en geweld?
  3. Kan de minister aangeven hoe vaak de politie per jaar moet uitrukken om in te grijpen bij conflicten op een azc?
  4. Deelt de minister de mening van de vragenstellers dat het vertrouwen van de asielzoekers in de overheid en in het rechtssysteem niet als vanzelfsprekend mag worden aangenomen?
  5. Deelt de minister de mening van de vragenstellers dat juist vanwege het recht dat asielzoekers hebben op een veilige opvangsituatie, ongeacht hun nationaliteit, etniciteit, religie, seksuele geaardheid of politieke overtuiging, een laagdrempelig meldingssysteem van belang is wanneer deze veiligheid in het geding is?
  6. Deelt de minister de mening van de vragenstellers dat bij een eerste laagdrempelige mogelijkheid tot melding vertrouwelijkheid en geheimhouding het uitgangspunt moeten zijn, waarna in overleg met de asielzoeker kan worden gekeken of openbaarheid en aangifte noodzakelijk zijn?
  7. Is de minister bereid de signalen van stichting Gave en Secret Garden serieus te nemen en een vertrouwenspersoon in het leven te roepen bij wie asielzoekers te rade kunnen gaan als ze worden bedreigd.
  8. Waarom zegt de minister niet toe dat in het geval van (doods)bedreigingen en mishandeling, niet het slachtoffer overgeplaatst hoeft te worden naar een andere (veilige) locatie, maar dat altijd de dader zal worden overgeplaatst naar de vreemdelingendetentie?
  9. Is de minister bereid deze vragen te beantwoorden voor de behandeling van de begroting van Immigratie en Asiel?

* Deze vragen zijn een vervolg op de schriftelijke vragen van de leden Voordewind (ChristenUnie), Sterk (CDA), Van Nieuwenhuizen (VVD), Spekman (PvdA), Schouw (D66), Van Klaveren (PVV), Van der Staaij (SGP) en Dibi (GroenLinks) van uw Kamer over bedreiging van ex-moslims in asielzoekerscentra, ingezonden 21 oktober 2010 (2010Z15103). Lees hier de vragen met antwoorden van de minister.

Joël Voordewind

Reacties op 'ChristenUnie wil onderzoek naar misstanden in asielzoekerscentra'

Mubashar, Rana (Mubashar) Rana [1423724]
Geplaatst op: 07-07-2022 13:37
Amazing travel pictures: With the impressive quality of smartphones these days, you really don't need a fancy DSLR camera to take amazing photos of your travels.
On the surface, traveling consists of seeing new places and (if you're going abroad to volunteer) giving a little back at the same time. But below is much more, opening your horizons to experience completely different cultures, cuisines and landscapes. While photos are the proof that you have gone and seen, it is the transformation that takes place inside that is often the strongest proof of why travel is important.
Travel Change The Way Your Brain Works? Most people in the world have a strong desire to explore the world’s deepest borders. Unfortunately, many people are unable to do so because of financial constraints or because it “will be a waste of time” However, the fact is that travel can have an incredible impact on your life. Don’t take my word for it, even science can support me in this!
Traveling to Oman as a woman will always be different from a man and for this reason, I decided to contact Katie Silcox, an expert traveler who has traveled extensively through Oman.
Best Travel Books for Kids to Nurture Love for Travel: Books are extraordinary objects. Entire worlds exist between their covers, giving life to new adventures and bold and courageous ideas around every page.
Saving money for your dream vacation can be difficult. You work hard to give yourself what you want and need in life, and sometimes there is not much to add to the most expensive price.
The photography tours to Upper Antelope Canyon, one of the most popular and controversial photographic attractions in the United States, will be closed in 2020. To confirm this news and find out the reasons, we decided to call the Navajo Nation Parks and Recreation.
The same is true for highly populated areas, such as theme parks or shopping malls, says Adalja. In China, popular tourist sites such as the Forbidden City in Beijing and the Walt Disney Disney complex in Shanghai have closed until further notice in response to the epidemic.
Tips for travelling to every country in the world from those who've done it: To you, this may seem like a distant dream that only the wealthy can realize, but many have proven that it is possible if you have the right attitude - not easy, but possible.
A Complete Guide of Visiting Peles Castle: If you want to know more about travelling kindly visit Travel News. This Travel Diary is best guide for you if you like travelling.
Arabian Nights: Have you ever seen a completely blue city? Chefchaouen, located in the northern part of Morocco, is completely blue, it's magnificent!
Most tourists take a trip to the desert to explore the region and end up staying overnight in a desert camp. Without a doubt, visiting the desert is a unique opportunity that allows people to learn more about the surroundings of the desert.
Latest updates on coronaviruses: Worldwide, the number of Covid-19 cases has exceeded 860,170 and approximately 42,344 have died so far. Stay tuned to Business Standard for Covid-19 LIVE updates
Travel counselors will receive a $ 500 gift card per Veranda and Horizon cabin reservation and a $ 750 gift card per consecutive reservation.
With the COVID-19 coronavirus problem of travelers persistent, experienced travel agents are implementing strategies focused on recommending alternative destinations, most often the Caribbean and South America, while providing evidence of the disease and also emphasizing the key role of travel insurance.
As concerns about the Covid-19 coronavirus spread worldwide, a coalition of 150 travel organizations urged Americans on Tuesday to remain calm and make factual travel decisions.
Ebola Virus Disease (Evd): Democratic Republic of Congo- Update: The World Health Organization declares that the epidemic in the DRC remains a public health emergency of international concern (USPPI) under the IHR (2005)
The Church of the Holy Sepulcher in Jerusalem, revered in Christian tradition as the site of the crucifixion and burial of Jesus Christ, was closed following the epidemic of coronavirus.
COVID-19 Travel News: Well, we're approaching the weekend, which only counts for half of our days, because so many people are out of work, work reduced hours or go from happy hour until 1 P.M.
Best waterfalls in the world: Waterfalls are some of the most visited and well-known natural tourist attractions in the world. Incredibly beautiful, it is no wonder that people travel from afar to enjoy the breathtaking natural attractions that are known worldwide for their magnificence.
Ramadan 2020 should start on Thursday evening April 25, 2020 (according to Saudi Arabia) and end on Saturday May 24, 2020. Eid-Al-Fitr 2020 should be celebrated on Sunday May 24, 2020. This is the tentative date because the actual date of the start of Ramadan 2020 is subject to moon observation.

Nieuwsarchief > 2010 > november