ChristenUnie wenst één meter extra spoor

1010727.JPGvrijdag 03 december 2010 11:25

De Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie is niet te spreken over een brief van minister Schultz over de grootschalige herinrichting van station Enschede. Kamerlid Arie Slob: “Het hele emplacement gaat in 2012 op de schop, maar één meter spoor aanleggen om een rechtstreekse verbinding naar Duitsland te maken is zogenaamd te duur”. Volgens de minister zou stadsregio Twente de wens niet op hebben genomen in de plannen vanwege de extra kosten. Slob: “Ik wil weten hoeveel extra kosten het dan wel niet zijn. Het kan nooit veel zijn, of dat stukje spoorstaaf moet van goud zijn!”

Vanaf station Enschede is er al enige jaren een succesvolle regionale spoorverbinding naar Gronau, Munster en Dortmund. Om technische redenen is bij de heropening van deze spoorlijn het laatste metertje spoor voor de aansluiting op het hoofdrailnet van Nederland niet aangelegd. Reizigers uit Duitsland, maar ook reizigers vanaf de Nederlandse stations De Eschmarke en Glanerbrug moeten hierdoor altijd overstappen in Enschede. Arie Slob: “De knip was destijds begrijpelijk want het heropenen van de verbinding was een proef, maar nu is het een vaste verbinding dan moet je het ook verbinden met het hoofdrailnet.”

De Tweede Kamer vraagt al ruim 2 jaar om het spoor in Enschede aan elkaar te lassen zodat treinen door kunnen rijden naar Hengelo. “Hierdoor ontstaat een sterke OV-as voor de regio Twente en hoeven grote groepen studenten niet meer over te stappen.” De ChristenUnie wil dat nu de knoop wordt doorgehakt. Arie Slob: “Ik dien aanstaande maandag bij het debat over het meerjarenprogramma infrastructuur, ruimte en transport een motie in.”

Arie Slob

Reacties op 'ChristenUnie wenst één meter extra spoor'

Nieuwsarchief > 2010 > december