Rouvoet's impressies rondetafel antisemitisme

keppeltjedonderdag 16 december 2010 09:13

Woensdagmiddag vond op mijn initiatief in de Tweede Kamer het rondetafelgesprek over antisemitisme en de veiligheid van Joodse landgenoten plaats. Aanleiding was het opnieuw oplevende debat hierover, mede door de uitspraken van Frits Bolkestein over dit thema. In januari zal de Kamer hierover opnieuw een debat met de regering voeren en ter voorbereiding van dit debat leek het de ChristenUnie-fractie van belang om met de betrokken organisaties om de tafel te gaan om over de ervaringen, concrete knelpunten én mogelijke oplossingen daarvoor te spreken.

De belangstelling voor dit gesprek was groot. Zeker gezien de zeer korte termijn waarop dit rondetafelgesprek moest worden georganiseerd, was er sprake van een erg grote opkomst, zowel van (joodse) organisaties als van vertegenwoordigers van Kamerfracties. In totaal waren zo’n 30 personen aanwezig, die samen organisaties vertegenwoordigden variërend van het Centraal Joods Overleg en het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap, het CIDI en Christenen voor Israël, de gemeente Amsterdam en een hoogleraar verbonden aan het NIOD, tot de Joodse onderwijsinstellingen Maimonides en het Cheider, het Platform godsdienstvrijheid, een drietal rabbijnen en het Samenwerkingsverband Marokkaanse Nederlanders en het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO).

Van de kant van de Kamer waren de fracties van SGP, PvdA, CDA, GroenLinks, VVD en ChristenUnie vertegenwoordigd. Andere fracties hadden laten weten dat zij op deze termijn en als gevolg van de drukke laatste vergaderdagen van de Kamer helaas geen adequate afvaardiging konden regelen. Tenslotte waren het Joods Historisch Museum en Uitgeverij Van Praag op hun verzoek als toehoorders aanwezig.

Het rondetafelgesprek was besloten. Ik voel me dan ook niet vrij om specifiek in te gaan op de inbreng van de aanwezigen. Wel geef ik graag een aantal impressies door, die wat mij betreft ook behulpzaam kunnen zijn voor het vervolg.

Het was eerst en vooral een openhartig en constructief gesprek, met authentieke bijdragen, een gedeelde bezorgdheid over incidenten met een antisemitisch karakter en soms indrukwekkende persoonlijke ervaringen. Er werd vooral samen gezocht naar concrete aanknopingspunten om echt verder te komen.

Als ik in steekwoorden moet aangeven waar die aanknopingspunten gezocht werden, kom ik tot de volgende opsomming:

• Handhaving (consequent, taakstraffen, inzet Voetbalwet);
  • Acteren door politie en justitie n.a.v. aangiftes, mede met het oog op de aangiftebereidheid;
  • Onderwijs, voorlichting en educatie (m.n. over WO II en de Holocaust);
  • Besef dat antisemitisme niet een probleem is dat binnen één, allochtone bevolkingsgroep speelt, maar (ook) voorkomt in brede lagen van de (autochtone) bevolking;
  • Aandacht voor context en ervaringen van Marokkaanse jongeren en de verbinding met het Midden-Oostenconflict;
  • Precisie en zorgvuldigheid in statistieken, berichtgeving en discussies, ter voorkoming van onevenwichtige en onjuiste beeldvorming;
  • Aandacht voor het bredere probleem van intolerantie en de straatcultuur;
  • Normstellend leiderschap bij organisaties, media én politici: geef het goede voorbeeld in taalgebruik en omgangsvormen!
  • Het belang van lokale en nationale dialooggroepen.

Deze observaties en impressies zijn ongetwijfeld voor aanvulling vatbaar, maar geven wel een beeld van de hoofdlijnen van het rondetafelgesprek.

Het was goed om te constateren dat alle aanwezigen ingenomen waren met het initiatief om hier met elkaar over te spreken en lieten blijken het toe te juichen dat ‘de politiek’ niet alleen het probleem van het antisemitisme, maar zeker ook de ervaringen en visies van de betrokken organisaties en personen serieus neemt.

Al met al kunnen we mijns inziens spreken van een geslaagde bijeenkomst die aan de bedoelingen heeft beantwoord. Hopelijk biedt het zowel de fracties in de Kamer als de aanwezige organisaties (nieuwe) handvatten om – een ieder vanuit de eigen positie en met de eigen verantwoordelijkheid – bij te dragen aan het tegengaan van het antisemitisme in ons land.

André Rouvoet

Fractievoorzitter van de ChristenUnie en initiatiefnemer van het rondetafelgesprek

André Rouvoet

Reacties op 'Rouvoet's impressies rondetafel antisemitisme'

André
Geplaatst op: 22-12-2010 16:51 Quote
Iedereen in de straat weet best waar de schoen wringt als het gaat om de problematiek die Bolkestein aankaartte. Helaas wordt er onvoldoende opgetreden tegen het (verbale) geweld vanuit moslimkringen, bang als we zijn te discrimineren. Daarin past dus ook de opm in uw verslag dat de discr. vooral ook uit autochtone groepen v voortkomt. Zwak en laf als altijd wordt de kleurloze discussie voortgezet. Jammer!!!
Bart
Geplaatst op: 11-01-2011 16:47 Quote
Oplaaiend anti-semitisme is een voorbode van voortschrijdende anarchie en wellicht Christen-vervolging. Kijk maar naar nazi Duitsland in de dertiger jaren van de vorige eeuw! Wat mij betreft, is de tijd van discussie voorbij en moet men zeker in christelijke kring messcherp durven zeggen waar het op aan komt. Hoewel Moslims hier niet voor de volle 100% voor verantwoordelijk zijn, is het een grote schande voor ons land, waar 98% van de geregistreerde Joden tijdens de tweede wereldoorlog zijn omgebracht (!), dat wij die relatief nieuwe bevolkingsgroep toestaan om in ons midden opnieuw onze Joodse medemens te discrimineren.
Dus, wat mij betreft, kan de CU niet duidelijk genoeg zijn en kunnen we wat leren van de PVV.
Mubashar, Rana (Mubashar) Rana [1423724]
Geplaatst op: 07-07-2022 13:36 Quote
Amazing travel pictures: With the impressive quality of smartphones these days, you really don't need a fancy DSLR camera to take amazing photos of your travels.
On the surface, traveling consists of seeing new places and (if you're going abroad to volunteer) giving a little back at the same time. But below is much more, opening your horizons to experience completely different cultures, cuisines and landscapes. While photos are the proof that you have gone and seen, it is the transformation that takes place inside that is often the strongest proof of why travel is important.
Travel Change The Way Your Brain Works? Most people in the world have a strong desire to explore the world’s deepest borders. Unfortunately, many people are unable to do so because of financial constraints or because it “will be a waste of time” However, the fact is that travel can have an incredible impact on your life. Don’t take my word for it, even science can support me in this!
Traveling to Oman as a woman will always be different from a man and for this reason, I decided to contact Katie Silcox, an expert traveler who has traveled extensively through Oman.
Best Travel Books for Kids to Nurture Love for Travel: Books are extraordinary objects. Entire worlds exist between their covers, giving life to new adventures and bold and courageous ideas around every page.
Saving money for your dream vacation can be difficult. You work hard to give yourself what you want and need in life, and sometimes there is not much to add to the most expensive price.
The photography tours to Upper Antelope Canyon, one of the most popular and controversial photographic attractions in the United States, will be closed in 2020. To confirm this news and find out the reasons, we decided to call the Navajo Nation Parks and Recreation.
The same is true for highly populated areas, such as theme parks or shopping malls, says Adalja. In China, popular tourist sites such as the Forbidden City in Beijing and the Walt Disney Disney complex in Shanghai have closed until further notice in response to the epidemic.
Tips for travelling to every country in the world from those who've done it: To you, this may seem like a distant dream that only the wealthy can realize, but many have proven that it is possible if you have the right attitude - not easy, but possible.
A Complete Guide of Visiting Peles Castle: If you want to know more about travelling kindly visit Travel News. This Travel Diary is best guide for you if you like travelling.
Arabian Nights: Have you ever seen a completely blue city? Chefchaouen, located in the northern part of Morocco, is completely blue, it's magnificent!
Most tourists take a trip to the desert to explore the region and end up staying overnight in a desert camp. Without a doubt, visiting the desert is a unique opportunity that allows people to learn more about the surroundings of the desert.
Latest updates on coronaviruses: Worldwide, the number of Covid-19 cases has exceeded 860,170 and approximately 42,344 have died so far. Stay tuned to Business Standard for Covid-19 LIVE updates
Travel counselors will receive a $ 500 gift card per Veranda and Horizon cabin reservation and a $ 750 gift card per consecutive reservation.
With the COVID-19 coronavirus problem of travelers persistent, experienced travel agents are implementing strategies focused on recommending alternative destinations, most often the Caribbean and South America, while providing evidence of the disease and also emphasizing the key role of travel insurance.
As concerns about the Covid-19 coronavirus spread worldwide, a coalition of 150 travel organizations urged Americans on Tuesday to remain calm and make factual travel decisions.
Ebola Virus Disease (Evd): Democratic Republic of Congo- Update: The World Health Organization declares that the epidemic in the DRC remains a public health emergency of international concern (USPPI) under the IHR (2005)
The Church of the Holy Sepulcher in Jerusalem, revered in Christian tradition as the site of the crucifixion and burial of Jesus Christ, was closed following the epidemic of coronavirus.
COVID-19 Travel News: Well, we're approaching the weekend, which only counts for half of our days, because so many people are out of work, work reduced hours or go from happy hour until 1 P.M.
Best waterfalls in the world: Waterfalls are some of the most visited and well-known natural tourist attractions in the world. Incredibly beautiful, it is no wonder that people travel from afar to enjoy the breathtaking natural attractions that are known worldwide for their magnificence.
Ramadan 2020 should start on Thursday evening April 25, 2020 (according to Saudi Arabia) and end on Saturday May 24, 2020. Eid-Al-Fitr 2020 should be celebrated on Sunday May 24, 2020. This is the tentative date because the actual date of the start of Ramadan 2020 is subject to moon observation.
Nieuw bericht

Nieuwsarchief > 2010 > december