maandag 13 februari 2006 20:01

De ChristenUnie in Amsterdam vindt dat de gemeente het goede voorbeeld van Rotterdam zou moeten volgen. In het Manifest van Rotterdam pleiten scholen en jeugdzorginstellingen voor sluiting van coffeeshops, binnen een straal van 250 meter rond scholen. Daarnaast wordt gevraagd om een blowverbod rond scholen, waar de ChristenUnie en de VVD in de Tweede Kamer eerder voor gepleit hebben.

ChristenUnie lijsttrekker Joël Voordewind voorziet bij de uitvoering van dit manifest in Amsterdam wel een totale sluiting van de coffeeshops. Immers, als een criterium van 250 meter rond scholen wordt gehanteerd, moeten vrijwel alle coffeeshops verdwijnen, iets waar de ChristenUnie altijd al groot voorstander van was.

In februari 2004 startte de ChristenUnie-Amsterdam de Actie: ‘Coffeeshops gezocht’. Leden werden opgeroepen om adressen van coffeeshops door te geven welke in de buurt van scholen gevestigd waren. Daarop kreeg de ChristenUnie een aantal reacties binnen van bezorgde moeders die adressen doorgaven van deze coffeeshops.

Voordewind: “Eén moeder belde me en zei: voor mijn zoon is het te laat want hij is inmiddels heftig verslaafd, maar voor andere jongens is het nog niet te laat. Laat ze die coffeeshops sluiten.” De ChristenUnie vindt dat kinderen en tieners niet geconfronteerd mogen worden met deze verkooppunten van softdrugs. Laat de drempel maar zo hoog mogelijk zijn voor hen. Het is een dubbelhartig beleid van de overheid om in drugspreventielessen op scholen te wijzen op de gevaren van drugs, terwijl diezelfde overheid om de hoek van het schoolplein coffeeshops toestaat.
In het land

Reacties op 'ChristenUnie Amsterdam: Volg het Rotterdamse voorbeeld, sluit coffeeshops bij scholen'

Nieuwsarchief > 2006 > februari