Verdonk buigt voor wens Kamer

donderdag 09 maart 2006 15:59

Minister voert motie ChristenUnie over Iraanse bekeerlingen toch uit

Minister Verdonk stopt met de uitzetting van christenasielzoekers uit Iran. De minister zegde dat vanmorgen toe tijdens een spoeddebat in de Tweede Kamer. Het gehele parlement stond achter de motie van Tineke Huizinga (ChristenUnie) om de uitzetting voorlopig op te schorten. Dat betekent dat Iraanse christenen in elk geval in Nederland kunnen blijven totdat de Tweede Kamer en de minister met elkaar gesproken hebben over het nieuwe ambtsbericht. Tineke Huizinga: “De minister is op haar aanvankelijke weigering om de eerdere motie uit te voeren teruggekomen. En dat is terecht”. De motie werd door alle partijen gesteund.

Eerdere motie
Al eerder werd de minister door middel van een motie opgeroepen een besluit- en vertrekmoratorium voor Iraanse christenen op te stellen, maar die legde zij naast zich neer. Tineke Huizinga is blij: “De motie van 7 februari was helder. Er zouden geen christenen uitgezet worden totdat we er met elkaar over gesproken zouden hebben in de Kamer. De minister wilde die afspraak negeren. Dat is haar niet gelukt. De Kamer stond vandaag op haar strepen.

Kamerbreed
Opvallend was het dat nu de gehele Kamer de motie van Huizinga ondersteunde. Dit is een helder signaal aan de minister om de wens van de Kamer niet te negeren.
Tineke Huizinga

Reacties op 'Verdonk buigt voor wens Kamer'