Eerste Kamer - Weekoverzicht 3: 'Versterking grondwet nodig'

2010_AP_Roel_Kuiper-1dinsdag 17 januari 2012 15:23

Iedere week wordt er op dinsdag vergaderd door de Eerste Kamer. ChristenUnie-senatoren Peter Ester en Roel Kuiper spreken over talloze wetsvoorstellen. Wekelijks laat de Senaatsfractie op deze site weten wat ze heeft gedaan.

De eerste vergaderweek van 2012 stond er weinig op de plenaire agenda. Er kwamen twee hamerstukken aan de orde. Dat zijn wetsvoorstellen die naar de mening van de Senatoren zonder debat en stemming kunnen worden aangenomen. Wel bestaat de mogelijkheid om 'aantekening' te vragen.

Opheffen adviesraad gevaarlijke stoffen

Door het vragen van 'aantekening' kan je, ondanks het ontbreken van een debat en stemming, wel laten weten dat je bezwaren hebt tegen het wetsvoorstel. De ChristenUnie had daar behoefte aan bij het wetsvoorstel dat de Adviesraad voor Gevaarlijke Stoffen opdoekt. Met het opheffen van deze raad komt de integrale advisering over complexe en multidisciplinaire vraagstukken rond gevaarljke stoffen te vervallen. De recente gebeurtenissen rond Chemie Pack in Moerdijk laten zien hoe belangrijk deze know how en advisering is. Het toekennen van 1 zetel voor deze expertise in de nieuwe Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur is hiervoor te ontoereikend, vindt de ChristenUnie.

Grondwet versterken

In de commissie voor Binnenlandse Zaken heeft ChristenUnie-senator Roel Kuiper vragen gesteld over de staatscommissie Grondwet, die advies heeft gegeven over manieren om de grondwet sterker te maken. Het kabinet wil geen van de plannen van de commissie overnemen. Kuiper wil weten waarom. Lees hier zijn vragen. Op 7 februari debatteert de Eerste Kamer met minister Spies over de Grondwet.

Eerste Kamer
Peter Ester