ChristenUnie: Vragen bij Wet Zorg en Dwang

Esme lachwoensdag 25 januari 2012 14:22

ChristenUnie Kamerlid Esmé Wiegman heeft grote twijfels over de wet Zorg en Dwang. Wiegman: ,,De wet Dwang en Zorg is vooral gericht op de procedures van besluitvorming, er is geen oog voor ethische toetsing. Het verminderen van onvrijwillige zorg moet wat de ChristenUnie betreft een onderdeel van de wet zijn. Nu ontbreekt dit.”

De ChristenUnie wil voorkomen dat zorginstellingen door het uitvoeren van de nieuwe wet nog meer tijd kwijt zijn aan administratieve werkzaamheden. Wiegman: ,,Het moet altijd blijven gaan om de patiënt en de zorg voor de patiënt. Als deze wet ervoor zorgt dat er minder tijd kan worden besteed aan de patiënt doordat er veel tijd moet worden gestoken in het papierwerk dan schiet de wet zijn doel voorbij.” Om er zeker van te zijn dat deze wet het instellingen niet nodeloos ingewikkeld maakt, pleit de ChristenUnie voor een snelle evaluatiebepaling in de wet. Deze is nu nog niet opgenomen.

De ChristenUnie wil er tevens 100% zeker van zijn dat deze wet geen belemmering vormt voor mantelzorgers om zorg te bieden aan dementeren of verstandelijk gehandicapten. Deze wet is namelijk niet alleen van toepassing op instellingen, maar ook op thuissituaties.

Esmé Wiegman

Nieuwsarchief > 2012 > januari