ChristenUnie: 500.000 werklozen onacceptabel

Cynthia Ortega in Tweede Kamerdonderdag 26 januari 2012 16:21

De ChristenUnie wil actie van het kabinet tegen de snel oplopende werkloosheid. Momenteel hebben bijna 500.000 mensen geen werk. Het voorstel van de ChristenUnie is om de inkomstenbelasting te verlagen om zo arbeid goedkoper te maken. Tweede Kamerlid Cynthia Ortega-Martijn: ,,Rutte en zijn VVD beloofde 400.000 extra banen te scheppen waar niets van terecht is gekomen. Ik wil de garantie van Rutte dat dit kabinet de grens van 500.000 werklozen niet zal passeren. Het kabinet moet veel meer doen om de stijgende werkloosheid te stoppen. Het aantal jongeren zonder werk bijvoorbeeld blijft maar stijgen. ”

Met het verlagen van de inkomstenbelasting hebben de werkgevers minder kosten en kunnen ze meer mensen aannemen of in dienst houden. De ChristenUnie vindt ook dat het kabinet de mogelijkheid open moet houden om de deeltijd-WW in tijden van crisis in te voeren. Ortega-Martijn: ,,Of we geven het geld uit aan uitkeringen en mensen komen thuis te zitten of we besteden dit geld om mensen aan het werk te houden. Wij kiezen voor het laatste."

De ChristenUnie wil met name de stijging van jongeren zonder werk stoppen. Ortega-Martijn: ,,1 op de 10 jongeren zit zonder baan. En dit kabinet zegt dat het allemaal wel meevalt. Onbegrijpelijk!" De crisisaanpak van jeugdwerkloosheid van het vorige kabinet is een succes geweest; 50% van de 170.000 jongeren had geen startkwalificatie en ruim 135.000 jongeren zijn aan een reguliere baan gekomen.

Cynthia Ortega
Werkgelegenheid