Slob wil Nationale Onderwijsdag om vertrouwen te herstellen

vrijdag 03 februari 2012 11:07

Er is groot onderling wantrouwen tussen de regering en het onderwijsveld. Onderzoek naar vertrouwen onder leraren in de minister is hiervan een illustratie. Dit vindt de ChristenUnie zeer onwenselijk. De partij wil daarom op korte termijn een Nationale Onderwijsdag organiseren met leraren uit het land, de onderwijsbonden en onderwijskoepels. Tijdens deze dag moeten voorstellen voortvloeien die enerzijds tegemoet komen aan de bezuinigingsopgaven waar het kabinet voor staat en anderzijds op breder draagvlak kunnen rekenen dan het huidige kabinetsbeleid. De ChristenUnie vindt dat het kabinet leraren te weinig, tegen de aanbevelingen van het rapport-Dijsselbloem in, heeft betrokken bij de stelselwijziging rondom het passend onderwijs.

Fractievoorzitter Arie Slob schrikt als hij op bezoek gaat bij scholen in het land. Het wantrouwen jegens Den Haag is volgens hem, als gevolg van de bezuinigingen op passend onderwijs, de 1040-urennorm en het stapeleffect hiervan, zo groot dat hierdoor ook de leefbaarheid op scholen onder druk staat. Slob: ,,Leraren die ik spreek zien hun klassen groter worden en het aantal zorgleerlingen toenemen. De begeleiders van deze leerlingen worden ontslagen waardoor er grotere druk op de leraren ontstaat. De urennorm werd ineens verhoogd zonder dat er geld is bijgekomen. Zo gaat het mis in de klas en neemt de onvrede onder leraren en ouders toe. Daar tegenover staat een prestatiebeloning waar het onderwijs niet op zit te wachten. Den Haag mag zich hiervoor niet doof houden."

Verder roept Slob Kamerleden van VVD en PVV op niet langer de mensen van het onderwijs te kleineren en te diskwalificeren als vakonbekwaam.

NOS besteedt ook veel aandacht aan het voorstel van Slob

Arie Slob

Nieuwsarchief > 2012 > februari