Aanpak huiselijk geweld

Fractieblog-esmevrijdag 03 februari 2012 17:07

Vanmorgen ben ik samen met beleidsmedewerker Anna op bezoek geweest in een vrouwenopvang, waar vrouwen en hun kinderen verblijven die hun huis zijn ontvlucht na huiselijk geweld.

Een paar vrouwen hebben hun aangrijpende verhaal verteld. Soms konden ze niet verder praten vanwege hun verdriet. Om stil van te worden.

De hulpverlening in de instelling was goed. De medewerkers gemotiveerd en betrokken. Aanpak van huiselijk geweld is wel een verhaal van versnipperd beleid en getouwtrek om geld.

Belangrijk is dat de hulpverlening laagdrempelig is en er een evenwicht is in beleid waar het gaat om strafrechtelijke aanpak en zorg en opvang. Want met 200.000 slachtoffers red je het niet alleen met daderaanpak. De focus is nu teveel gericht op de voorkant, rondom het huiselijk geweld zelf. Er is te weinig aandacht voor opvang en preventie. Ook is er te weinig aandacht voor de kinderen die in de opvang verblijven. Of een vrouw nu met een of meerdere kinderen binnenkomt, er is slechts een euro voor de kinderen beschikbaar voor opvang en hulp. Jeugdzorg is vaak niet in staat direct hulp ter beschikking te stellen. Gezinsfinanciering is hard nodig!

Een nationaal actieplan zou meer dan op z’n plaats zijn en een minister voor jeugd en gezin. De opvang is goed, maar betere nazorgtrajecten zijn nodig. Stichting Present werd geroemd als partner om vrouwen een nieuwe start te geven in nieuwe huisvesting. Stichting Present zet dan een groep vrijwilligers in om te helpen bij het opknappen en inrichten van het huis, de verhuizing er naartoe en andere praktische dingen waar je een sociaal netwerk voor nodig hebt.

Ik weet weer met welke boodschap ik volgende week naar Den Haag ga!

Tegen alle vrouwen die dit lezen en met huiselijk geweld te maken hebben, wil ik zeggen: blijf niet langer alleen rondlopen met je pijn en verdriet. Zoek hulp voor jezelf en voor je kinderen en een veilige plek! Veel vrouwen kunnen je inmiddels vertellen hoe die stap weer perspectief op de toekomst geeft!

Esmé Wiegman - Van Meppelen-Scheppink
Tweede Kamerlid

Esmé Wiegman
fractieblog
Opvang

Reacties op 'Aanpak huiselijk geweld'

Gerrit Wim van Veelen
Geplaatst op: 06-02-2012 09:44 Quote
Opvang en preventie prima! En helaas nog steeds erg hard nodig.
Maar vaak moet het slachtoffer het huis verlaten (ontvluchten), terwijl de dader kan blijven wonen. Beter is de dader een huisverbod opleggen.
En na die maatregel direct integrale hulpverlening organiseren.
Nieuw bericht

Nieuwsarchief > 2012 > februari