ChristenUnie: zwerfafval tegengaan door uitbreiding statiegeld

20120215 Plaatje petitie + statiegeldmaandag 27 februari 2012 19:57

Nederlanders ergeren zich aan zwerfafval blijkt uit onderzoek van TNS-NIPO. De statiegeldregeling is succesvol gebleken om dit afvalprobleem tegen te gaan. De ChristenUnie wil uitbreiding van deze statiegeldregeling. De partij voert morgenmiddag in samenwerking met recycleorganisaties een publieksactie op het Plein in Den Haag. Op het Plein is op indrukwekkende wijze te zien hoeveel plastic flesjes en blikjes per uur in ons milieu als zwerfvuil verdwijnen. De ChristenUnie en recycleorganisaties willen dat het kabinet afziet van haar plannen om de statiegeldregeling af te schaffen en pleiten voor uitbreiding ervan.

De ChristenUnie maakt zich grote zorgen over de hoeveelheid flesjes en blikjes die per jaar als zwerfafval in ons milieu belanden. Staatssecretaris Atsma van Milieu debatteert op 7 maart met de Tweede Kamer over de toekomstige veranderingen bij het inzamelen van kunststofverpakkingsmateriaal.

Vanuit het hele land is protest aan het ontstaan tegen de dreigende afschaffing van de regeling. Het manifest ‘een echte held kiest voor statiegeld’ is al door 50 wethouders van verschillende politieke partijen ondertekend. De motie van de ChristenUnie voor behoud en de uitbreiding van het statiegeldsysteem wordt inmiddels door diverse gemeenteraden in het land aangenomen. Door het afschaffen van het statiegeldsysteem lopen de kosten voor gemeenten op om het afval op te ruimen. Hiermee zullen de lokale lasten voor inwoners verder stijgen.

Milieu
Milieu, energie, volksgezondheid en voedselveiligheid
Natuur en Milieu

Nieuwsarchief > 2012 > februari