Stoppen met statiegeld is knieval voor producenten

statiegelddinsdag 06 maart 2012 10:29

De ChristenUnie is teleurgesteld in het besluit van staatssecretaris Atsma om producenten toe te staan te stoppen met het statiegeldsysteem. Esme Wiegman-Van Meppelen Scheppink: “Atsma maakt een knieval voor de producenten en gaat daarbij voorbij aan het brede draagvlak dat bestaat voor statiegeld onder de bevolking. 94% van de gemeenten heeft zich uitgesproken voor uitbreiding van het statiegeldsysteem. Ik hoop dan ook dat de gemeenten de komende maanden niet in zullen stemmen met het akkoord dat Atsma heeft gesloten met de producenten en de Vereniging Nederlandse Gemeenten”

Volgens het Kamerlid is het inzamelen via de oranje bakken geen goed alternatief voor statiegeld. “De staatssecretaris komt wel met hogere inzameldoelen, maar die liggen nog steeds veel lager dan het statiegeldsysteem. Per saldo zullen er straks meer flessen terecht komen in de vuilverbrander en in het zwerfafval. Gemeenten worden afgekocht met tien miljoen extra geld voor het bestrijden van zwerfafval. De kosten voor het opruimen van dit afval liggen echter veel hoger en het is beter om te voorkomen dat zwerfafval ontstaat. Daarom moet het statiegeldsysteem niet worden afgeschaft maar juist worden uitgebreid zodat het ook gaat gelden voor kleine PET-flesjes die nu een groot deel uitmaken van het zwerfafval”

Op 7 maart zal in de Tweede Kamer gesproken worden over het statiegeldsysteem. In de aanloop naar 7 maart vragen wij u om mee te doen aan het ondertekenen van een petitie. Klik hier (of op het logo hieronder) alstublieft om de petitie te lezen en als u tekent, vergeet dan niet de bevestiging te doen om de ondertekening geldig te maken. De petitie zal worden aangeboden aan staatssecretaris Atsma. Help mee om de petitie breed onder de aandacht te brengen.

Esmé Wiegman

Reacties op 'Stoppen met statiegeld is knieval voor producenten'

Nieuwsarchief > 2012 > maart