Schouten wil invloed parlement bij Europees noodfonds

Carola-headerwoensdag 07 maart 2012 16:04

De Tweede Kamer heeft ingestemd met het voorstel van ChristenUnie Kamerlid Carola Schouten om inspraak van het parlement en externe partijen, zoals de Algemene Rekenkamer, te waarborgen bij de mogelijke vorming van het Europese noodfonds (ESM). Het noodfonds waaruit landen in financiële moeilijkheden, zoals Griekenland, gesteund moeten worden, wordt onder andere gevuld door belastinggeld. Schouten: ,,De discussie over de vorming van het Europese noodfonds moet nog gevoerd worden. De ChristenUnie twijfelt nog erg over de voorwaarden voor het noodfonds zoals die nu in de plannen staan.”

De ChristenUnie wil meer transparantie als het gaat om de vorming en de besteding van het noodpakket. Eerder uitte de Algemene Rekenkamer al forse kritiek op het gebrek aan transparante informatievoorziening en de beperkte controlemogelijkheden op de besteding van de middelen uit het ESM. Schouten: ,,Het geld dat in het noodfonds gestoken wordt is belastinggeld. Om een optimaal draagvlak in de samenleving te krijgen, moeten nationale parlementen uitgaven uit het noodfonds van tevoren goedkeuren en moet achteraf controle mogelijk zijn door de Europese Rekenkamer.”

Carola Schouten

Nieuwsarchief > 2012 > maart