ChristenUnie zet schuldenproblematiek 'nieuwe minima' op de Haagse agenda

cynthia+ortega+tweede+kamer-610maandag 12 maart 2012 10:57

ChristenUnie Kamerlid Cynthia Ortega-Martijn organiseert maandag 12 maart een expertmeeting over de schuldenproblematiek in de midden- en hogere inkomensklasse. De ChristenUnie vindt het cruciaal dat deze problemen eerder gesignaleerd en beter bestreden worden, voor de lange termijn maar ook voor de korte termijn. Ortega-Martijn: ,,Deze toenemende problematiek vraagt om actie. Ik wil met alle betrokken partijen kijken hoe we de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid kunnen oppakken, waarbij de primaire verantwoordelijkheid bij schuldhebber en -eiser liggen. Maar als overheid en politiek mogen we niet wegkijken."

Tijdens het rondetafelgesprek in de Tweede Kamer zal de groeiende schuldenproblematiek onder mensen met modale inkomens worden besproken met organisaties uit verschillende hoeken zoals schuldhulpverlening alsook bedrijven waar snel schulden kunnen ontstaan, bijvoorbeeld woningcorporaties. Ortega-Martijn: ,,De verhalen die ik hoor van mensen, tot voor kort met een goed inkomen en een mooi leven, die te maken krijgen met schulden door verlies van hun werk en de afgenomen huizenwaarde moeten ons aan het denken zetten hoe het zover heeft kunnen komen. We moeten de groei van deze groep mensen zien te beperken. En een gerichte aanpak voor mensen met bestaande schulden. Maar ook dat mensen hoe rijk zij ook zijn, niet ongecontroleerd schulden kunnen maken. Dit taboe moet doorbroken worden."

Cynthia Ortega

Nieuwsarchief > 2012 > maart