ChristenUnie: Rutte, doe nu zaken met de Kamer

Arie-Slob-9518-foto-AP-Roukemadinsdag 20 maart 2012 17:12

Het kabinet kan met het vertrek van PVV-Kamerlid Hero Brinkman uit de PVV-fractie niet meer automatisch rekenen op een meerderheid in de Tweede Kamer. Volgens de ChristenUnie kunnen de onderhandelingen in Catshuis daarom niet achter gesloten deuren doorgaan. Fractievoorzitter Arie Slob: ,,Het kabinet en de gedoogpartner blijven nu steken op 75 zetels in de Tweede Kamer. Ik wil dat de premier zaken gaat doen op de plaats waar dat hoort, in de Tweede Kamer om zich te verzekeren van een meerderheid. De economische crisis waar we in verkeren vraagt nu om stevig ingrijpen, een pakket van hervormingen en bezuinigingen die Nederland door de crisis loodsen. Dat is wat burgers nu van de politiek mogen verwachten. Nu zomaar doorgaan met het Catshuis-beraad alsof er niet gebeurd is, is spelen met vuur.”

Volgens Slob laten de meest recente cijfers van het Centraal Planbureau zien dat, door een snel oplopende staatschuld en oplopend begrotingstekort, de urgentie hoog is om nu snel met structurele hervormingen te komen om de overheidsfinanciën weer op orde krijgen. Slob: ,,De politieke instabiliteit die nu is ontstaan is slecht voor al die mensen die in onzekerheid zitten en hun baan kwijtgeraakt zijn of dreigen kwijt te raken. Rutte zal nu leiderschap moeten tonen en met voorstellen komen die op draagvlak in de Kamer kunnen rekenen. Er rust een zware verantwoordelijkheid op alle politici om de politieke instabiliteit niet verder te vergroten.”

Arie Slob

Nieuwsarchief > 2012 > maart