ChristenUnie: burgers voorbereiden op financiële terugval nieuwe kabinetsmaatregelen

cynthia+ortega+tweede+kamer-610donderdag 05 april 2012 13:51

Steeds meer mensen kampen met problematische schulden. Deze aantallen zullen zeker toenemen als de maatregelen, waarover het kabinet zich nu buigt in het Catshuis, worden ingevoerd. ChristenUnie-Kamerlid Cynthia Ortega-Martijn wil dat de samenleving nu op een nieuwe situatie wordt voorbereid hoe om te gaan met een financiële krimp.

Ortega-Martijn: ,,Ik maak me grote zorgen. Hoewel we exacte maatregelen nog niet kennen zal het besteedbare inkomen van vele huishoudens worden geraakt door kabinetsmaatregelen. Denk aan een hogere eigen bijdrage in de zorg, de huishoudensinkomenstoets of een BTW-verhoging. Ik voel mij medeverantwoordelijk om mee te denken over maatregelen die voorkomen dat mensen straks in de schuldhulpverlening komen door een inkomensval of andere financiële tegenslagen. Vroeg signaleren is het beste om grote problemen te voorkomen.” De Kamer debatteert vanmiddag over de schuldenproblematiek.

Op initiatief van de ChristenUnie vond in maart een rondetafelgesprek plaats over de gevolgen van de crisis voor middeninkomens. Middeninkomens die altijd onbezorgd hebben kunnen leven maar door de crisis te maken krijgen met een inkomensval weten zich vaak geen raad met hun nieuwe financiële situatie. Ortega-Martijn: ,,Het kabinet heeft hier te weinig oog voor. Deze mensen zouden sneller geholpen kunnen worden wanneer de bestaande organisaties zich flexibeler op zouden stellen om mee te werken aan een schuldhulpverleningtraject. We helpen mensen niet door alleen beslag op hun bezit te leggen.” Volgens de ChristenUnie zouden meer gemeenten gebruik moeten maken van vrijwilligers met financiële kennis om voorlichting te geven over de mogelijke gevolgen van een inkomensval. Ortega-Martijn: ,,Het inzetten van vrijwilligers levert de gemeenten geld op.”

Armoede
Cynthia Ortega