ChristenUnie: plannen piraterijbestrijding te vaag

Joel Voordewind in Tweede Kamer2-610vrijdag 06 april 2012 16:13

De ChristenUnie is voorstander van een stevige aanpak piraterij. De ChristenUnie heeft twee jaar geleden het initiatief genomen om mariniers aan boord van Nederlandse koopvaardijschepen te plaatsen en zo hen te beschermen tegen piraten. Tweede Kamerlid Joël Voordewind vindt het voornemen van het kabinet logisch om ook de logistieke kampen van Somalische piraten op de kust aan te pakken, maar heeft twijfels bij de uitvoering.

De grote vraag is hoe de piraterij op het land wordt aangepakt. De brief van het kabinet spreekt over een versterkte eenheid van mariniers die echter niet met the boots on the ground zullen treden. Voordewind: ,,Ik vraag me af hoe dit in praktijk gaat werken. Het kabinet zwijgt over de vraag hoe deze kapers op de kust aangepakt kunnen worden zonder dat de mariniers voet aan de grond zetten. Ook over de geweldsinstructies en de risico’s wil ik graag meer weten. Zijn de risico's voor onze militairen aanvaarbaar? Daarover wil ik duidelijkheid in een debat met het kabinet.”

Joël Voordewind

Nieuwsarchief > 2012 > april