ChristenUnie verwelkomt en neemt afscheid tijdens partijcongres

Janneke Louisa en Peter Blokhuis op podium congres 2012maandag 14 mei 2012 16:48

De ChristenUnie congresseerde afgelopen zaterdag in Zwolle. De dag stond in het teken van nieuwe benoemingen en richtte de blik van de leden naar voren. Arie Slob is tijdens het Unie- en Ledencongres in de Nieuwe Buitensociëteit in Zwolle verkozen als lijsttrekker voor de verkiezingen in september van dit jaar. Tevens werd Janneke Louisa officieel benoemd tot nieuwe partijvoorzitter. Ruim 520 mensen genoten van een divers programma met ontmoeting, gesprekken, zang en de uitgave van het boek van Joël Voordewind ‘Ben ik nou gek?’

Partijvoorzitter Peter Blokhuis droeg tijdens het congres de voorzittershamer over aan Janneke Louisa. Blokhuis ontving bij zijn afscheid een koninklijke onderscheiding. Met Louisa traden een viertal nieuwe bestuursleden aan en namen een aantal andere bestuurders afscheid van het Landelijk Bestuur.

Tijdens het congres werd tevens een resolutie aangenomen, waarin staat dat alle posities binnen de partij in principe openstaan voor rooms-katholieke christenen. Feitelijk was dit een overbodige resolutie, aangezien er niet wordt geregistreerd of gecontroleerd op kerklidmaatschap. Maar gezien de protestantse herkomst en cultuur van de ChristenUnie is het belangrijk om aan te geven dat katholieken zich volkomen welkom mogen voelen in de partij.

Op 30 juni congresseert de ChristenUnie opnieuw. In de Flint te Amersfoort stelt de partij die dag haar kandidatenlijst en verkiezingsprogramma vast. Noteer deze datum dus vast in uw agenda!

Foto's van het congres vindt u hier