Ester: 'Complex openbaar vervoer niet onnodig aanbesteden'

EsterPeterPicturedinsdag 02 oktober 2012 14:24

Grote steden met meerdere soorten openbaar vervoer hoeven hun openbaar vervoer niet Europees aan te besteden. Dat is de strekking van een wet, die vandaag door de Eerste Kamer werd aangenomen. Met steun van de ChristenUnie. Lees hier de stemverklaring van ChristenUnie-senator Peter Ester:

"Voorzitter,

De ChristenUnie hecht aan keuzevrijheid van en locale autonomie voor grote steden als het gaat om de kwestie van inbesteding en aanbesteding van openbaar vervoer. De complexe multimodale vervoersystemen in grote steden vereisen sterke gemeentelijke regie. Openbaar vervoer is cruciaal in een vitale stedelijke economie. Het afstemmen van bus, tram, metro en trein is in dat licht elementair. Het gaat daarbij om de belangen van 1 miljoen reizigers per dag.

Wij hebben kennis genomen van het ophanden minderheidsbelang van de NS in HTM. Mijn fractie meent dat het principe van overwegende invloed van de gemeente Den Haag - zij het in de meest minimalistische versie - overeind blijft. En geredeneerd vanuit de versterking van het locale openbaar vervoer is een alliantie met de NS zo gek nog niet. Wel moeten we, wellicht in ander verband, regelen dat er geen sluipende monopolisering van het openbaar vervoer gaat optreden.

De ChristenUnie-fractie meent dat per saldo de borging van het publieke belang tot zijn recht komt in dit initiatiefwetsvoorstel en zal derhalve voor stemmen."

Stemverklaring bij stemming over wetsvoorstel 32845, uitgesproken op 2 oktober 2012

Eerste Kamer
Peter Ester