Roel Kuiper: Kabinet vliegt uit de bocht met seculiere agenda

Roel_Kuiper-3vrijdag 07 december 2012 16:07

'De seculiere agenda van Rutte II komt nu uit de bureaula en wordt ingezet als bindmiddel voor een kabinet met grote onderlinge verschillen. Dat is kwalijk.' Dat zei ChristenUnie-senator Roel Kuiper tijdens een bijeenkomst van de ChristenUnie in Bunschoten-Spakenburg. Kuiper hekelt de 'paarse agenda' van het kabinet.

Volgens Kuiper botsen de woorden en daden van het kabinet. ‘Nog deze week sprak premier Rutte hartverwarmende woorden in de Eerste Kamer over publieke uitingen van geloof. De volgende dag staan heel andere dingen in de krant.'

'We merken nu hoe groot het gemis is als er geen christelijke partij meer deel uitmaakt van de regering', vindt Kuiper. 'Wat dat betreft is een ‘wake-up-call’ onder christenen nodig. Het paarse lijstje wordt met de dag langer: geen gewetensbezwaarde ambtenaar, geen winkelsluiting op zondag, opheffing verbod op smalende godslastering, geen identiteitsgebonden leerlingenvervoer, dreigende opheffing van Zendtijd voor de kerken’.

'Voor de verhoudingen in Nederland is het goed als er een christelijke partij in de regering zit. Het gevaar van Rutte II is dat het de samenleving ontwricht. Op sociaal-economisch gebied, maar ook als het gaat om de rol van geloof en levensbeschouwing.' Beide noemt Kuiper ‘een vorm van lastenverzwaring’. 'In reactie op de enorme verruwing in de samenleving, op sportvelden en in de onderlinge omgang, kan dit kabinet alleen maar de taal van repressie hanteren. Zij moet visie tonen voor het morele fundament van de samenleving.'

Eerste Kamer
Roel Kuiper