ChristenUnie: 'Neem signaal gemeenten over statiegeld serieus'

statiegelddonderdag 13 december 2012 09:50

Al langere tijd loopt de discussie over het wel of niet afschaffen van het statiegeldsysteem. Door de verpakkingenindustrie, het ministerie van IenM en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) is gewerkt aan een overeenkomst Verpakkingen, waarin afspraken gemaakt worden over de inzameling en het hergebruik van verpakkingsmaterialen en afschaffing van het statiegeldsysteem. De VNG heeft deze overeenkomst voorgelegd aan haar leden. Vandaag werd bekend dat 24% van de gemeenten tegen deze overeenkomst heeft gestemd, waaronder grote steden als Utrecht, Maastricht, Zwolle en Assen. Doordat gemeenten maar een paar weken hadden om te reageren heeft echter de helft van de gemeenten niet gereageerd op de ledenraadpleging. Deze gemeenten worden daarom door het VNG gerekend als voorstander.

Eerder lieten de gemeenten op een VNG-congres in overgrote meerderheid weten voor behoud van het statiegeldsysteem te zijn, en zelfs uitbreiding naar plastic flesjes te willen. Ondanks dit heldere signaal zegt de VNG de overeenkomst nu toch te tekenen op basis van de nieuwe ledenraadpleging. Carla Dik-Faber, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie: "Onbegrijpelijk dat de VNG het signaal vanuit veel van haar leden zo negeert. Meer dan 80 gemeenten die binnen een paar weken tegen stemmen kun je niet negeren. in de Tweede Kamer is inmiddels een meerderheid voor het behoud van het statiegeldsysteem. Ik roep staatsseceretaris Mansveld daarom op dit signaal serieus te nemen, en geen onomkeerbare beslissingen te nemen voor er in januari een overleg in de Tweede Kamer heeft plaatsgevonden. Anders zal ik een spoedoverleg aanvragen."

Reacties op 'ChristenUnie: 'Neem signaal gemeenten over statiegeld serieus''

Archief > 2012 > december